ارتباط مستقیم با 30619 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس مقاله کنکور کاملترین و بهترین توصیه ها برای انتخاب رشته صحیح و درست کنکور سراسری

کاملترین و بهترین توصیه ها برای انتخاب رشته صحیح و درست کنکور سراسری

به اشتراک گذاری

در این مقاله کاملترین و بهترین توصیه ها برای انتخاب رشته صحیح و درست کنکور سراسری ارائه شده است. اگر می خواهید در انتخاب رشته درست عمل کنید و از انتخاب خودتان راضی باشید حتما این مقاله را بخوانید.

برای مشاهده لیست کامل مدرسین کنکور و اساتید و مشاورین کنکوری بر روی عبارت معلم خصوصی کنکور کلیک نمائید.

دو عامل اساسی در انتخاب رشته ی کنکور سراسری

1- تعداد انتخاب ها یکصد تا است. این تعداد آنقدر زیاد است که بسیاری از داوطلبان نمی توانند همه این یکصد انتخاب را تکمیل کنند. بنابراین نگرانی برای کم آوردن جا وجود ندارد.

2- در انتخاب رشته ی کنکور سراسری افراد یک به یک تعیین تکلیف می شوند، یعنی زمانی که نوبت هر داوطلب فرا رسید قرائت برگه ی انتخاب رشته او تا پایان ادامه پیدا می کند و فقط در صورتی قرائت انتخاب رشته های او متوقف می شود که در یکی از رشته های انتخابی اش قبول شده باشد. این موضوع سبب می شود تا داوطلبان نگران نباشند که با جا بجا نوشن رشته هایشان شانس قبولی آنها اضافه یا کم شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر به بخش کنکور سراسری سایت سازمان سنجش www.sanjesh.org مراجعه کنید. بر روی این لینک کلیک نمائید.

حتما بخوانید:
انتخاب رشته و آینده شغلی



با خیال آسوده انتخاب رشته کنید

رشته ها را به ترتیب ارجعیت از اولین انتخاب تا صدمین انتخاب به دنبال یکدیگر بنویسید. به شانس قبولی خود کاری نداشته باشید به اینکه کدام رشته ی انسانی، قطبی و کشوری است کاری نداشته باشید. به ظرفیت رشته ها هم کاری نداشته باشید. یادتان باشد که ترتیب، نوشتن رشته ها شانس قبولی شما را کم یا زیاد نمی کند. رشته ها را طوری، به دنبال یکدیگر بنویسید که هر رشته را نسبت به تمام رشته های بعدی ترجیح دهید و اگر احیانا در انتخاب چهلم خود قبول شدید نگوئید کاش انتخاب پنجاهم را زودتر می نوشتیم. در انتخاب رشته ی سراسری، ترجیح شخصی، اصلی ترین معیار است. باید رشته ها را به گونه ای پشت سر هم بچینید که هر انتخاب را به انتخاب های بعدی ترجیح دهید.

"شانس قبولی" مهم تر است یا " ترجیح فردی"

اگر شما به دقت و درستی ترجیح های خود را بشناسید نیازی نیست به شانس قبولی خود در رشته های مختلف فکر کنید. زیرا اولا ملاک اصلی ترجیح فردی داوطلب است و دوما همیشه معلوم نیست که در سال جاری کدام رشته نمره ی بیش تری از رشته های بعدی می خواهد.

مطالعه
22 کلید طلایی در انتخاب رشته هم مفید است.

پاسخ سوال" من نمی دانم به کدام رشته علاقه دارم"

این جمله ای است که برخی داوطلبان بر زبان می آورند و می گویند ما رشته ها را خوب نمی شناسیم .برای این سوال دو توصیه وجود دارد.

1- در مورد شناخت رشته ها و شناخت علایق خود اغراق نکنید. علایق آدمی دستخوش تغییر است و بر اطلاعات هر فرد هم در طول زمان افزوده می شود ولی این دلیل نمی شود که به دلیل عدم شناخت کافی، از تصمیم گیری خودداری کنید.

2- در فرصت باقی مانده شما می توانید در این مورد با آگاهان و صاحبنظراتی که در پیرامون خود سراغ دارید مشورت کنید و درباره رشته های مختلف پرس و جو کنید. البته درست تر آن است که هر دانش آموزی علایق و انگیزه های خود را در طول زمان و در دوران تحصیل بشناسد و اطلاعات مربوط به رشته ها را در طی سال های دوره ی راهنمایی و دبیرستان کسب کند. به هر حال اگر از همین حالا هم دست به کار شوید بهتر از آن است که در هفته ی آخر و قبل از انتخاب رشته به صرافت شناخت رشته ها بیافتید.




مطالعه نمائید: بهترین توصیه ها برای یک انتخاب رشته درست، صحیح و اصولی

کف قابل قبول در انتخاب رشته یعنی چه؟

این یک اصطلاح ویژه است حدود بیست رشته پایانی خود را در حد "کف قابل قبول" تعیین کنید. بدیهی است "کف قابل قبول " برای افراد مختلف متفاوت است. این داوطلب رشته ریاضی را در نظر بگیرید که معدل 19/5 دارد و امسال دانش آموز دوره پیش دانشگاهی شهر تهران بوده است و در کنکور رتبه 300 به دست آورده است. کف قابل قبول این داوطلب این داوطلب ممکن است در حد رشته مهندسی مکانیک در دانشگاههای شهر تهران باشد. پس برای کف قابل قبول خود خوب فکر کنید. شاید حساس ترین قسمت انتخاب رشته همین تعیین کف قابل قبول باشد. کف قابل قبول شما کدام است؟

رشته های کارشناسی در شهرستانهای دیگر؟

رشته های شبانه؟

رشته های پیام نور؟

رشته های کاردانی؟

تصمیمی بگیرید که یک سال بعد و چند سال بعد هم ار آن ناراضی نباشید؟

پیشنهاد می شود بخوانید:
توصیه های مفید برای انتخاب رشته بهتر

دوره های گوناگون برای تحصیل در آزمون سراسری

1- روزانه: پذیرش در رشته های روزانه تنها از طریق کنکور سراسری انجام می شود. معمولا کلیه ی دروس به صورت تمام وقت و حضوری در طول روز برگزار می شوند.تحصیل در این دوره رایگان است و به اکثر دانشجویان امکانات رفاهی ارائه می شود.

2- پذیرش در رشته های شبانه از طریق کنکور سراسری انجام می شود. کلیه دروس به صورت حضوری ارائه می شوند و تابع مقررات دوره ی روزانه هستند. همه ی داوطبان مجاز به انتخاب رشته ی روزانه می توانند رشته های شبانه را نیز انتخاب کنند.

3- دانشگاه های پیام نور آموزش خود را به دو صورت غیرحضوری و نیمه حضوری ارائه می کنند. در روش (از راه دور) و آزمون محور (رادیو تلویزیون) نیاز به شرکت در کلاس ندارید. ولی در شیوه ی نیمه حضوری، ملزم به شرکت در کلاس های عملی هستید و شرکت در سایر کلاس ها اختیاری است. کلاس های نیمه حضوری کوتاه تر از دوره ی روزانه برگزار می شود.




پذیرش دانشجو در پیام نور به سه صورت است؟

1- از طریق کنکور

2- از طریق دوره های فراگیر

3- بدون کنکور با شرط معدل

4- مراکز تربیت معلم

5- موسسات و مراکز عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی

6- رشته های تحصیلی خاص (بورسیه)

7- واحدهای بین الملل دانشگاه ها

8- رشته های تحصیلی مناطق محروم

مطالعه
کتابی که به انتخاب بهترین رشته تحصیلی کمک می‌کند هم مفید است.

رشته های تحصیلی خاص (بورسیه) در انتخاب رشته

پذیرش دانشجو در این رشته ها نیاز به قبولی در مراحل مصاحبه، معاینه، ..... دارد. هنگام دریافت کارت ورود به جلسه ی آزمون سراسری به شما برگه ای دادند که در آن رشته های خاص مربوط به موسسات و ارگان ها ی مختلف از جمله: دانشکده ی اطلاعات، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ارتش جمهوری اسلامی ...... معرفی شده بودند.شما می توانستید در جلسه ی آزمون علاقه مندی خود را با وارد کردن حداکثر 2 کد رشته در پاسخ نامه، اعلام کنید.

پذیرش در این رشته طی دو مرحله انجام می شود. در مرحله ی اول اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت، معمولا قبل از توزیع کارنامه های کنکور سراسری (نیمه ی اول مرداد ماه) جهت مراجعه برای انجام معاینه و مصاحبه و ..... منتشر می شود. در مرحله ی دوم (حدود زمان توزیع کارنامه و انتخاب رشته) طی ویژه نامه ای از افراد قبول شده ی مرحله ی اول برای انجام مصاحبه، معاینه و..... دعوت به عمل می آید و نتایج آن همراه با نتایج کنکور سراسری در شهریور ماه اعلام می شود.

حتما بخوانید:
تمامی اصطلاحاتی که یک کنکوری هنگام تعیین رشته باید بداند

سهمیه ها درانتخاب رشته ی کنکور سراسری

1- سهمیه ی ثبت نامی: هنگام ثبت نام؛ هر داوطلب خودش مشخص می کند که از چه سهمیه ای می خواهد استفاده کند. هر داوطلب تنها می تواند در یکی از سهمیه های مناطق (1و 2و 3) رزمندگان (جانبازان و آزادگان) ،نهادها (بورسیه آموزگاران، بهیاران ، وزارت بهداشت و درمان، سپاه و....) و شاهد استفاده کند. داوطلبان معلول و همچنین داوطلبانی که دو سال آخر تحصیلشان را در خارج از کشور گذرانده اند جزو سهمیه ها ی منطقه 3 محسوب می شود.

2- سهمیه ی گزینشی: سهمیه ی گزینشی شامل سهمیه های رشته های بومی (استانی-ناحیه ای و قطبی) سهمیه ی بومی استان های نیمه برخوردار و سهمیه های مناطق محروم است. در صورت داشتن شرایط می توانید علاوه بر استفاده از سهمیه ی ثبت نامی از این سهمیه ها نیز استفاده کنید.

مطالعه نمائید:
توصیه هایی برای انتخاب رشته کنکور و دبیرستان

دشواری های انتخاب رشته

عوامل زیر تعیین رشته را دشوار می کند:

الف- حساس بودن انتخاب رشته: اگر قرار باشد که تعیین رشته، نتیجه ی زحمات چند ساله آدم هارا رقم بزند و بخش مهمی از زندگی فردای آن ها را تعیین کند، تا حدی طبیعی است که این حساسیت، ذهن بسیاری را فلج می کند و آن ها را در تصمیم گیری و انتخاب رشته ناتوان و درمانده می سازد. اگر در این مباحث اشکال دارید از مدرسین کنکور کمک بگیرید.

ب- بلاتکلیفی: خیلی از شما به موقع برای شناسایی رشته ها و دانشگاه ها اقدام نمی کنید، یعنی هنوز نمی دانید چه رشته ای را می خواهید یا تازه متوجه شده اید که به رشته ی تحصیلی خود علاقه نداشتید و از سر اجبار باید رشته هایی را انتخاب کنید که مورد علاقه تان نیست مطمئن باشید تا در این برزخ بلاتکلیفی دست و پا می زنید، انتخاب رشته ی شما درست از آب در نمی آید.

ج- تقدم شانس قبولی بر علاقه: نگرانی و توجه زیاد به "شانس قبولی" باعث تردید در انتخاب رشته می شود. این مسئله بزرگترین مانع و افت انتخاب رشته ی کنکوری هاست.

د- دوراهی های تصمیم گیری: هنگام تعیین رشته بر سر دو راهی هایی ار تصمیم گیری قرار می گیرید که نوع انتخاب شما سرنوشت تان را تغییر می دهد.

مطالعه
دانلود رایگان یک جزوه مفید با عنوان "یک روش مطمئن و عملی برای انتخاب رشته" هم مفید است.

گردآوری: ایران مدرس


آمار بازدید: 1242 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image