ارتباط مستقیم با 30697 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
ایران مدرس مقاله مطالب علمی سر فصل ها و مباحث ارائه شده در درس مقاومت مصالح 1

سر فصل ها و مباحث ارائه شده در درس مقاومت مصالح 1

به اشتراک گذاری

در درس مقاومت مصالح 1 مطالب و سرفصل های مختلفی درس داده می شود که تعدادی از آنها در این بخش توضیح داده شده و مورد بررسی قرار می گیرد. از جمله مباحث ارائه شده در درس مقاومت مصالح 1 می توان به تنش تحت بار های محوری و مماسی، تنش خمشی، برشی و پیچشی و .... اشاره کرد.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: چگونه مقاومت مصالح بخوانیم و آن را یاد بگیریم

در حالتی که تنش محوری مورد بررسی قرار می گیرد معمولا حالت یک بعدی مد نظر است و در این حالت مثلا اگر نیرو به یک تیر و یا یک میله وارد می شود نیروی وارده در راستای محور میله و یا تیر اعمال می گردد. چنین نیرویی معمولا منجر به بلندتر شدن و یا کوتاه تر شدن عضو می گردد و تنش ناشی از آن هم تنش عمودی نامیده می شود. برای محاسبه تنش عمودی کافی است اندازه نیرو بر سطح میله یا تیر تقسیم گردد. چون واحد نیرو نیوتون و واحد سطح متر مربع است، واحد تنش نیوتون بر سطح مربع می باشد که به آن پاسکال گفته می شود. البته برای تنش معمولا از واحدهای بزرگتر مانند مگا پاسکال و کیلو پاسکال هم استفاده می شود. حالت دیگری که مورد بررسی قرار می گیرد این است که نیرو بر سطح جسم مماس باشد و اصطلاحا تنش ناشی از این حالت تنش مماسی و یا تنش برشی نامیده می شود. نحوه بدست آوردن تنش مماسی با تنش عمودی یکسان است و فقط به صورت ماهیتی این دو حالت متفاوت از هم هستند.

پیشنهاد می شود مقاله
چگونه مقاومت مصالح بخوانیم را هم بخوانید.

حالت سومی می تواند اتفاق بیافتد و آن هم این است که نیرو نه به صورت صد در صد بر سطح عمود باشد و نه به صورت صد در صد بر آن مماس باشد و حالتی بینابین این دو حالت باشد. در چنین موردی نیروی وارده هم تنش عمودی و هم تنش مماسی ایجاد می کند. در چنین موردی باید نیرو به دو مولفه یکی عمود بر سطح و یکی مماس بر سطح تجزیه شود و با استفاده از مولفه ی عمودی نیرو تنش عمودی و با استفاده از مولفه ای مماسی آن تنش برشی محاسبه گردد.

مطالعه مقاله
آموزش دروس مهندسی مکانیک - مقاومت مصالح هم مفید است.


در درس مقاومت مصالح 1 و در فصل های اول آن یکی از مثال ها و مسائلی که به صورت مفصل و در تمرینات متعدد مورد بررسی قرار می گیرد بحث تنش ایجاد شده در پین ها و پرچ ها است. پین ها و پرچ هایی که صفحات مختلف را به هم وصل می کنند ممکن است خودشان تحت تنش های مختلفی از جمله تنش برشی و تنش لهیدگی قرار بگیرند. در ضمن، در حالتی که دو یا چند صفحه با پرچ و پین به هم متصل شده اند خود صفحات هم تحت تنش عمودی قرار می گیرند و باید تنش ها هم در خود پین یا پرچ و هم در صفحات محاسبه شود و با ضریب اطمینان مناسبی از حالت واماندگی دور باشد.

برای مشاهده لیست مدرسین و اساتید فعال در زمینه تدریس خصوصی مقاومت مصالح بر روی عبارت تدریس خصوصی مقاومت مصالح کلیک کنید.



مقاومت مصالح 1

نمودار بسیار مهمی در فصل های اول مقاومت مصالح 1 معرفی می شود که به نمودار تنش کرنش معروف است. نمودار تنش کرنش از تست کشش ساده قابل رسم کردن است و برای مواد مختلف خواص بسیار مهمی را معرفی می کند. برای رسم این نمودار از ماده و فلز مورد نظر نمونه ای را ساخته و تحت نیروی کششی قرار می دهند. در نهایت نمودار تنش بر حسب کرنش رسم می شود. کرنش در واقع نسبت تغییر طول بر طول اولیه قطع و نمونه است و بدون بعد می باشد. از نمودار تنش کرنش موارد مهمی مانند تنش تسلیم، تنش نهایی مورد تحمل قطعه، مدول یانگ و یا مدول الاستیک جسم و .... را می تواند بدست آورد. برای بررسی شکست یا عدم شکست اجسام نرم و برای بحث طراحی قطعات با استفاده از مواد نترم معمولا از تنش تسلیم استفاده می شود و در مواد ترد معمولا تنش نهایی ملاک است.

برای مشاهده جزوات خلاصه شده و نمونه سوال امتحانی مقاومت مصالح 1 و 2 بر روی عبارت جزوه و سوال مقاومت مصالح کلیک کنید.

در فصل های بعدی درس مقاومت مصالح 1 مباحثی مانند تنش های ایجاد شده بر اثر گشتاور خمشی و گشتاور پیچشی مطرح می گردد و در نهایت بارگذاری ترکیبی و تبدیل تنش در فصل های انتهایی مقاومت 1 بررسی خواهد شد. درس مقاومت مصالح 1 بسیار درس مهمی است و دانشجویان باید تلاش کنند با حل سوالات و تمرینات کافی از کتاب های مرجع آن مانند بیرجانستون بر این درس تسلط کافی پیدا کنند چرا که برای رشته های فنی مهندسی مانند مهندسی مکانیک و عمران و .... این درس بسیار مهم و پیش نیاز برای سایر دروس می باشد.

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 1952 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image