ارتباط مستقیم با 30615 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس مقاله مطالب علمی 5 معادله علمی مهم تمام دوران

5 معادله علمی مهم تمام دوران

به اشتراک گذاری


انتخاب تاثیرگذارترین معادلات علمی کار آسانی نیست. اما مطمئناً این پنج معادله که در این مقاله ارائه و تعریف می شوند در ردیف اول قرار دارند.


مهمترین معادلات علمی


در یک معادله چیست؟ حروف و اعداد و نمادها. اما همچنین بینشی جدید از روابط بین اجزای اصلی واقعیت فیزیکی ما. همه معادلات چیزی مهم را در مورد جهان متبلور می کنند، خواه رابطه بین جرم و انرژی، جاذبه گرانشی بین دو جسم یا اضلاع یک مثلث باشد.


1- معادله نسبیت انیشتین E=mc^2


برای اولین بار، ما شاید معروف ترین معادله را در نظر بگیریم. معادله آلبرت انیشتین در سال 1905 که جرم و انرژی را به هم مرتبط می‌کند، هم زیبا و هم از نظر ظاهری غیرمعمول است. می گوید انرژی برابر است با جرم یک جسم ضرب در مجذور سرعت نور. با انجام این کار، انیشتین فاش کرد که جرم و انرژی را می توان معادل یکدیگر در نظر گرفت و آنچه را که تا آن زمان دو حوزه مجزا وجود داشت، متحد می کند. از معادله اینشتین می‌توان دریافت که تغییر جرم یک جسم، انرژی موجود در آن را نیز تغییر می‌دهد و بالعکس. این به طرز وحشتناکی در طول یک انفجار هسته ای آشکار می شود، زمانی که تغییرات کوچک در جرم عناصر رادیواکتیو با مقادیر عظیم انرژی مطابقت دارد. اگر در این مباحث اشکال دارید بهتر است یک معلم خصوصی فیزیک خوب در کنار خودتان داشته باشید. یک تصور غلط رایج وجود دارد که معادله نشان می دهد که جرم می تواند به انرژی تبدیل شود و دوباره برگردد. منظور انیشتین در واقع این نبود. در عوض، او به سادگی نشان داد که تغییر جرم باید منجر به تغییر در انرژی شود - البته بسیار بزرگ.



حتما بخوانید: فرمول های مهم فیزیک - 20 فرمول بسیار زیبا و پرکاربرد فیزیک



2- قضیه فیثاغورس


رابطه اساسی بین دو ضلع یک مثلث قائم الزاویه و فرضیه آن به نام فیثاغورس فیلسوف یونانی نامگذاری شده است، اگرچه او لزوماً اولین کسی نبود که به آن دست یافت. این قضیه نشان می دهد که برای هر مثلث قائم الزاویه، می توانیم دو ضلع کوتاهتر آن را مجذور با هم جمع کنیم و مجذور طول بلندترین ضلع آن را بدست آوریم. این بینش رشته‌های هندسه و جبر را گرد هم می‌آورد و نمونه اولیه خوبی از استفاده از روابط بین اشکال برای به دست آوردن یک مشاهدات اساسی در مورد اعداد است. مدرسین تدریس خصوصی هندسه در همین سایت ایران مدرس می توانند در این زمینه توضیحات بیشتری به شما ارائه دهند. اکتشافات بعدی در این زمینه امروزه در زمینه توپولوژی ادامه دارد، و به طور معمول، هر بار که موقعیت مثلث GPS را برای خود داریم، به همین قضیه تکیه می کنیم.


برای کسب اطلاعات بیشتر این فیلم را ببینید: نمونه فیلم تدریس خصوصی ریاضی هشتم فصل ششم - رابطه فیثاغورس به زبان ساده



این مقاله هم مفید است: مهمترین فرمول های ریاضی و مجموعه فرمول های ریاضی


3- قانون دوم ترمودینامیک


قوانین ترمودینامیک از مشاهدات چگونگی حرکت انرژی در اطراف پدید آمدند. قانون اول ترمودینامیک بیان می کند که انرژی باید همیشه حفظ شود - یک یافته مهم در نوع خود. اما قانون دوم که در ابتدا نحوه انتقال گرما در یک سیستم را توضیح می‌داد، پیامدهای فوق‌العاده گسترده‌ای داشت. این قانون بسته به شرایط می‌تواند به روش‌های مختلفی فرموله شود، اما اساسی‌ترین مشاهداتی که انجام می‌دهد این است که گرما - و در نتیجه انرژی - به طور طبیعی فقط در یک جهت جریان دارد، از گرم به سرد. در حالی که می توانیم چیزی را با صرف انرژی گرم کنیم، این فقط یک راه حل موقت است. اساتید ترمودینامیک در این زمینه می توانند شما را راهنمایی کنند. این چیزی است که ما هر روز می بینیم، اما اهمیت آن بسیار زیاد است. این برگشت ناپذیری زیربنای مفاهیم سر در گمی مانند پیکان زمان و آنتروپی است. در نهایت، منجر به اجتناب‌ناپذیری مرگ گرمایی جهان می‌شود – زمانی که جرم و انرژی به قدری نازک و یکنواخت در سراسر کیهان پخش شده‌اند که هیچ اتفاقی نمی‌افتد.



حتما بخوانید: دانلود جزوه بسیار مفید ترمودینامیک - فصل چهارم: قانون دوم ترمودینامیک


4- حساب دیفرانسیل و انتگرال


حساب دیفرانسیل و انتگرال شامل بسیاری از معادلات مختلف است، اما با یک پیشرفت واحد آغاز شد. دو متفکر قرن هفدهمی، آیزاک نیوتن و گوتفرید لایب نیتس، به طور مستقل راهی برای رسمیت بخشیدن به همگرایی سری های بی نهایت با نزدیک شدن به یک حد تعریف شده پیدا کردند. این تا حدی از مشکل تلاش برای محاسبه شیب یک خط منحنی در هر نقطه مشخص ناشی شد. این سؤالی است که ریاضیدانان قبلاً تا حدی به آن پاسخ داده بودند، اما هرگز به زیبایی و کاملی که لایب نیتس و نیوتن پاسخ ندادند. برای مشاهده لیست کامل مدرسین ریاضی خانم و آقا و کمک گرفتن از ایشان برای درک بیشتر این موار بر روی عبارت تدریس خصوصی ریاضی کلیک کنید. کار آنها به مشتق و انتگرال منجر شد، دو سنگ بنای حساب. مشتق‌ها نرخ تغییر آنی یک تابع را به ما می‌دهند و انتگرال‌ها مساحت زیر منحنی یک نمودار را نشان می‌دهند. امروزه حساب دیفرانسیل و انتگرال بخشی از مهندسی، فیزیک، اقتصاد و بسیاری از رشته های علمی دیگر است. این دو ریاضیدان به شدت بر سر اینکه چه کسی را باید پدر واقعی حساب دیفرانسیل و انتگرال دانست، اختلاف نظر داشتند. امروزه هر دو نفر به طور مستقل از یکدیگر آن را اختراع کردند. هرچند می‌توانیم از لایب‌نیتس برای خود اصطلاح حساب دیفرانسیل و انتگرال تشکر کنیم.


مقالات مرتبط، حتما بخوانید:


مهمترین فرمول های ریاضی متوسطه که هر دانش آموزی باید بداند


مهمترین فرمول های انتگرال گیری معین و نامعین


جدول مشتق و مهمترین فرمول های مشتق گیری به صورت جدولی با مثال pdf



5- قانون جهانی گرانش


اگرچه نیوتن باید اعتبار حساب دیفرانسیل و انتگرال را به اشتراک بگذارد، اما می تواند به طور یکجانبه اعتبار قانون جهانی گرانش خود را مدعی شود. این معادله برگرفته از کار دانشمندانی مانند گالیله و یوهانس کپلر است تا بیان کند که هر ذره ماده در جهان نیروی جذبی بر هر ذره دیگر ماده اعمال می کند. این نیرو با جرم افزایش می یابد و با افزایش فاصله به صورت تصاعدی کاهش می یابد.  کار نیوتن مشاهدات گالیله از حرکت اجسام روی زمین را با مطالعه کپلر در مورد حرکت اجرام نجومی یکی کرد. نتیجه معادله ای بود که نشان می داد قوانین یکسانی بر حرکات سیارات و گلوله های توپ حاکم است - لزوماً در زمان او مشخص نبود. امروزه، قوانین نیوتن توسط نظریه نسبیت انیشتین جایگزین شده اند، که در میان موارد دیگر، اجسامی را که بسیار نزدیک به هم یا بسیار سنگین هستند، توضیح می دهد. اما مشاهدات نیوتن همچنان برای اکثر فعل و انفعالاتی که در اطراف خود می بینیم، پابرجاست.


مطالعه این مقاله هم مفید است: مهمترین فرمول های فیزیک کنکور همراه با جزوه pdf رایگان، مثال و فیلم



سخن آخر


در این مقاله 5 معادله بسیار مهم که در دروسی مانند ریاضی و فیزیک و زندگی روزمره کاربرد فراوانی دارند معرفی شد. این معادله های علمی بسیار پرکاربرد هستند و بهتر است دانش آموزان و دانشجویان با این معادلات و فرمول ها آشنا بوده و آنها را درک نمایند.


منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 106 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image