ارتباط مستقیم با 30716 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس مقاله مطالب علمی آموزش زیست شناسی - دستگاه گوارش علف خواران

آموزش زیست شناسی - دستگاه گوارش علف خواران

به اشتراک گذاری

آموزش زیست شناسی - دستگاه گوارش علف خواران در این بخش ارائه شده است. دستگاه گوارش مهره داران (ماهی ها، دوزیستان، خزندگان ، پرندگان و پستانداران) با یکدیگر تفاوت هایی دارند. این تفاوت ها برای حداکثر استفاده از غذا و کارایی دستگاه گوارش ایجاد شده است.

برای مشاهده لیست مدرسین زیست بر روی عبارت تدریس خصوصی زیست شناسی کلیک کنید.

در درس زیست شناسی توضیح داده شده است که طول لوله گوارش تعیین کننده نوع غذایی است که جاندار می خورد. (گوشتخواران-> روده کوتاه، پستانداران و گیاه خواران-> روده بسیار طویل) طول روده گوشت خواران کوتاه تر از سایر جانوران است. گوارش گوشت و مواد جانوری آسان تر از مواد گیاهی است و غلظت مواد جانوری آن نیز زیاد است. بلند تر بودن طول روده فرصت بیشتری به آن می دهد تا مواد غذایی موجود در مواد گیاهی را بیش تر جذب کند. گوارش مواد گیاهی دشوارتر از مواد جانوری است. علاوه بر این طولانی تر شدن روده سطح تماس پوشش درونی را با غذا افزایش می دهد و می دانیم که غلظت مواد غذایی قابل جذب در غذاهای گیاهی کم تر از مواد جانوری است.

مطالعه مقاله آموزش زیست شناسی - حرکات لوله ی گوارش و ساختار لوله گوارشی انسان هم مفید است.





نوزاد قورباغه که آبزی است گیاه خوار است، اما قورباغه بالغ حشره خوار است. نسبت طول روده نوزاد قورباغه به طول بدن بسیار بیش تر از این نسبت در قورباغه بالغ است. هنگام دگردیسی و تبدیل نوزاد قورباغه به قورباغه بالغ رشد روده نسبت به سایر اندام ها اندک است. پستانداران گیاه خوار عموما روده بسیار طویلی دارند. در لوله گوارشی بسیاری از گونه های پستانداران گیاه خوار حفره هایی وجود دارد که باکتری های تجزیه کننده سلولز در آن جا سلولز موجود در مواد گیاهی را به مواد ساده و قابل جذب تبدیل می کنند. باکتری های تجزیه کننده سلولز ساکن لوله گوارشی پستانداران گیاه خوار، جز باکتری های هتروتروف هستند، ضمنا بیش تر باکتری ها هتروتروف اند.

پیشنهاد می شود مقاله
تغذیه در جانورانی که لوله گوارش دارند، تغذیه و گوارش در گنجشک و ملخ را هم بخوانید.


بعضی از تاژکداران جانور مانند به صورت همزیست درون لوله گوارش موریانه ها زندگی و آنزیم های مورد نیاز برای هضم چوب و سلولز را فراهم می کنند. تاژکداران جانور مانند، آغازیانی هتروتروف و تک سلولی هستند. مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک های خوراکی، باکتری های دستگاه گوارش از جمله باکتری های تولید کننده ویتامین B و K را از بین می برد. ساخته شدن این دو ویتامین توسط باکتری ها باعث می شود اگر انسان بنا به اختلالات تغذیه ای آنها را مصرف نکند، با توجه به تولید آنها در روده از مصرف خوراکی آنها بی نیاز باشد.

مطالعه کنید: آموزش زیست شناسی - دستگاه گوارش نشخوارکنندگان و گوارش در هیدر

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 3312 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image