ارتباط مستقیم با 30648 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس مقاله مطالب علمی آشنایی با مکانیک شکست الاستیک خطی و خستگی و نحوه جلوگیری از رشد ترک

آشنایی با مکانیک شکست الاستیک خطی و خستگی و نحوه جلوگیری از رشد ترک

به اشتراک گذاری

در این مقاله آشنایی با مکانیک شکست الاستیک خطی و خستگی و نحوه جلوگیری از رشد ترک، تعریف مکانیک شکست، ضریب شدت تنش، مودهای مختلف شکست، انتگرال J، روش های تعمیراتی مختلف و وصله های کامپوزیتی برای جلوگیری از رشد ترک ارائه شده است.


پیشنهاد ویژه سایت ایران مدرس: وصله های تعمیراتی برای جلوگیری از رشد ترک


در دهه­ های گذشته استفاده از اصول طراحی از دیدگاه مکانیک شکست به منظور جلوگیری از شکست ناگهانی و یا تدریجی اجزا، سازه­ ها و قطعات ماشین­های مختلف به یک نیاز تبدیل شده و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. در حال حاضر اکثر طراحی­ ها با این روش انجام می­شود و یا سازه ­های طراحی شده با روش­های دیگر، از نظر ایمنی در مقابل شکست، از این دیدگاه مورد بررسی قرار می­گیرند. خصوصا در سازه­ های هوافضا استفاده از دیدگاه مکانیک شکست بسیار متداول بوده و عمر باقیمانده سازه و دوره ­های بازرسی با استفاده از این روش مشخص می­ گردد.


ایجاد و رشد ترک در قطعات و سازه­ ها یک امر اجتناب ناپذیر می­باشد. در اکثر قطعات و سازه ­ها ترک­هایی وجود دارد که ممکن است با چشم هم قابل مشاهده نباشند. عامل وقوع این ترک­ها می تواند نیروهای متناوب وارد بر قطعه، کشیدگی ناشی از عملیات جوشکاری، عیوب و حفره ­های ناشی از ریخته­ گری، تنش­های حرارتی و موارد دیگر باشد.



مکانیک شکست علم مربوط به انتشار ترک در مواد، قطعات و سازه ­ها است. از علوم تجربی و تحلیلی مکانیک جامدات برای محاسبه نیروی محرک یک ترک و در نتیجه میزان مقاومت مواد در برابر شکست استفاده می‌شود. فرآیندهای ساخت مواد، پردازش، ماشین‌کاری و تولید قطعات، درنهایت ممکن است منجر به ایجاد نقص یا ترک در یک قطعه یا جزء مکانیکی گردند. مکانیک شکست الاستیک خطی به منظور تخمین مقدار انرژی مورد نیاز برای گسترش‌ ترک‌های موجود در یک ماده ترد یا شکننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.


کلیک کنید: مشاهده لیست اساتید و مدرسین تدریس خصوصی مهندسی مکانیک



اروین کمیت ضریب شدت تنش Stress Intensity Factor را تعریف کرد و با محاسبه این پارامتر برای ترک ایجاد شده در جسم جامد الاستیک خطی و مقایسه آن با مقدار بحرانی همین پارامتر می­توان در رابطه با رشد یا عدم رشد ترک اظهار نظر نمود. بر اساس مشاهدات اروین، در صورتی که اندازه ناحیه پلاستیک اطراف یک ترک نسبت به طول آن کوچک باشد، انرژی مورد نیاز برای رشد ترک وابستگی زیادی به حالت تنش در نوک ترک نخواهد داشت. به عبارت دیگر، در این حالت می‌توان از یک راه حل کاملاً الاستیک برای محاسبه مقدار انرژی قابل دسترس شکست استفاده کرد.


مود I شکست مود بازشوندگی: در مود I شکست تنش کششی عمود بر صفحه ترک اعمال می­شود. در شکل زیر مود I شکست یا مود بازشوندگی در کنار مودهای شکست دیگر قابل مشاهده است.


مود II شکست مود برشی داخل صفحه: در این حالت تنش برشی به موازات صفحه ترک و عمود بر جبهه ترک اعمال می‌شود.


مود III شکست مود برشی خارج صفحه: در این حالت تنش برشی به موازات صفحه ترک و موازی با جبهه ترک اعمال می‌شود.



حتما بخوانید: معرفی کتاب وصله های تعمیراتی کامپوزیتی دکتر سیروان محمدی


انتگرال J: انتگرال مستقل از مسیر J که اولین بار توسط Rice معرفی شد، دارای کاربردهای زیادی در تعیین میزان رهایی انرژی کرنشی (خصوصا در مواد غیر خطی) است. در ابتدا، انتگرال J روشی برای محاسبه میزان رهایی انرژی کرنشی یک ماده همگن ارتجاعی خطی و یا غیرخطی بدون در نظر گرفتن نیروهای جسمی و تنش­های اولیه در حالت دو بعدی معرفی گردید. اما این روش قدرتمند در حال حاضر برای مواد الاستوپلاستیک و حالت­های سه بعدی نیز گسترش داده شده و همچنین جداسازی این کمیت برای مودهای مختلف نیز امکان پذیر شده است.


خاصیت مستقل از مسیر بودن انتگرال J از اهمیت زیادی برخوردار است. علت اصلی این اهمیت در این است که می توان با اطلاعات موجود در منطقه ­ای نسبتا دور از نوک ترک، انرژی موجود در نوک ترک را برای مواد الاستیک و همچنین غیرالاستیک محاسبه کرد. برای مواد الاستیک خطی انتگرال J برابر میزان رهایی انرژی کرنشی (G) است. برای مواد غیرخطی انتگرال J خود به عنوان یک پارامتر شکست مورد استفاده قرار می­گیرد.


مطالعه نمائید: دانلود پدیده شکست در اجسام


وصله های کامپوزیتی تعمیراتی برای جلوگیری از رشد ترک


در بسیاری از صنایع در حالتی­که تعویض قطعه ممکن یا اقتصادی نباشد ترمیم انجام می­شود. برای تعمیر و ترمیم صفحات، مخازن، لوله ­ها و ... روش­های مختلفی از جمله جوشکاری محل نقص یا ترک، استفاده از وصله فلزی متصل شده با پرچ، استفاده از وصله کامپوزیتی متصل شده با چسب و .... وجود دارد. یکی از بهترین روش­های موجود برای تعمیر قطعات فلزی و کامپوزیتی استفاده از وصله کامپوزیتی متصل شده با چسب است. وصله­ های کامپوزیتی به نسبت سایر انواع روش­های تعمیراتی مزیت­های فراوانی دارد و همچنین پارامترهای مختلف روی عملکرد و بازدهی آن اثر می­گذارد که در مراجع مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.



وصله کامپوزیتی رفتار خستگی را بهبود می­بخشد، خوردگی را کاهش می­دهد و به راحتی شکل می­پذیرد. ضخامت وصله توسط الزامات آیرودینامیکی و ممان خمشی ایجاد شده محدود می­گردد. به صورت ایده ­آل از تعمیر انتظار می­رود سازه را به حالت اول خودش برگرداند. مهمترین مزیت وصله کامپوزیتی این است که سوراخ جدیدی ایجاد نمی­شود و سازه ضعیف­تر نمی ­گردد. ضخامت لازم برای وصله کامپوزیتی 33 تا 50 درصد وصله آلومینیومی است. تعمیرات پرچ در مقایسه با وصله کامپوزیتی سریع­تر انجام می­شود و تجهیزات خاصی لازم ندارد. در حالی­که نصب وصله کامپوزیتی پیچیده ­تر است. بازرسی وصله کامپوزیتی سخت­تر است و پرسنل باید آموزش ببینند.


کامپوزیت از دروس رشته مکانیک است. کامپوزیت­ها نسبت مقاومت به وزن بالاتری به نسبت فلزات دارند و در مقابل خوردگی و آسیب مقاوم­ترند. برای ساخت قطعات مختلف شکل پذیرتر هم می ­باشند. روش­های سنتی تعمیر کشتی شامل جوش­کاری، وصله پیچ شده و جایگزینی صفحه است. در حالت تعمیر با جوش باید کل دستگاهها خاموش شوند تا آتش سوزی اتفاق نیافتد. در ضمن تنش پسماند هم ایجاد می­شود و خواص مواد تغییر می­کند. در وصله با پیچ هم تمرکز تنش ایجاد می­شود. وصله کامپوزیتی دمای بالا نمی­خواهد، تمرکز تنش ایجاد نمی­کند و با هر شکلی قابل اعمال است. همچنین وزن کمی دارد و به نسبت جوش مهارت کمتری می­خواهد. کامپوزیت­هارسانا نیستند و خوردگی گالوانیک در آنها رخ نمی­دهد. برای منابع ذخیره نفت و گاز در ساحل دریا هم که کار گرم نمی­توان انجام داد وصله­ ها برای تعمیرات بسیار مناسب­تر از جوش است. بعضی از هواپیماها اکثرا از کامپوزیت ساخته شده ­اند و برای تعمیر آنها وصله کامپوزیتی مناسب است.


پیشنهاد می شود مطالعه نمائید: طراحی از دیدگاه مکانیک شکست در مهندسی مکانیک



چند نکته کاربردی در رابطه با وصله های کامپوزیتی برای جلوگیری از رشد ترک


1- با توجه به بازدهی بسیار بیشتر وصله­ های دوطرفه، توصیه می­شود هر جا که امکان دارد، به جای وصله یک طرفه، از وصله دوطرفه برای تعمیر استفاده گردد.


2- با توجه به اینکه با رسیدن ترک به لبه و گوشه وصله، SIF یک مرتبه زیاد خواهد شد پس عرض وصله تا جایی که ممکن است باید بزرگ باشد.


3- بهتر است خواص ماده وصله به سازه اصلی نزدیک باشد. برای فولاد و آلومینیوم وصله بور و کربن که استحکام و سفتی بالایی دارند و به ماده پایه نزدیکترند بیشتر استفاده شده ­اند. برای بار یک جهته، وصله با فیبر در یک راستا مناسب است ولی برای بار ترکیبی از وصله بافته شده که در هر دو جهت فیبر دارد استفاده می ­شود. استحکام استاتیکی وصله باید بزرگتر یا مساوی ماده اصلی باشد. در حالت بارگذاری چند محوره وصله فلزی که با چسب متصل شده باشد به نسبت وصله کامپوزیتی بهتر است.


مطالعه کنید: خلاصه درس کامپوزیت - مواد مرکب مقطع ارشد مهندسی مکانیک با توضیحات مفید و خوب



4- گرافیت اپوکسی و بور اپوکسی به عنوان وصله بسیار مناسب هستند. مدول یانگ بالا، مقاومت بالا به آسیب، مقاومت به خوردگی، فرم پذیری، رسانش الکتریکی کم و ... از مزیت­های این وصله ­ها است. گرافیت اپوکسی به خاطر شکل پذیری بهتر برای نواحی با شعاع کمتر و گاها به خاطر قیمت کمتر و در دسترس بودن بیشتر استفاده می­شود.


5- یکی از آسیب­های محتمل برای وصله ­ها جدایش وصله است. اکوستیک امیشن برای پایش آنلاین انواع خرابی استفاده می­شود. هر چند عمر ایمن برای وصله تعیین می­شود ولی به هر حال رشد ترک زیر وصله و خود وصله و اتصال آن به فلز باید مرتبا مورد بررسی قرار گیرد. در اکوستیک امیشن حین کار، با دانستن جهت ترک فقط دو سنسور کافی است.


برای مشاهده لیست مدرسین کامپوزیت بر روی عبارت معلم خصوصی کامپوزیت کلیک کنید.


6- برای حصول بازدهی بیشتر می­توان از وصله دارای پیش تنش استفاده کرد. ایجاد پیش­تنش تاثیر تقویت کنندگی وصله را افزایش می­دهد. افزایش پیش ­تنش، خصوصا برای ترک­های کوچک، باعث کاهش ضریب شدت تنش و افزایش بازدهی وصله می­گردد. مطالعه کنید: کتاب وصله های تعمیراتی کامپیوزتی فصل ششم


منبع: ایران مدرس (استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به ایران مدرس مجاز است)



آمار بازدید: 1680 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image