ارتباط مستقیم با 30629 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس مقاله مطالب علمی فرمول محاسبه سرعت از درس فیزیک با مثال و توضیحات کامل

فرمول محاسبه سرعت از درس فیزیک با مثال و توضیحات کامل

به اشتراک گذاری

فرمول محاسبه سرعت از درس فیزیک با مثال و توضیحات کامل در این بخش ارائه شده است. اگر می خواهید فرمول سرعت را یاد بگیرید و تفاوت بین سرعت و تندی را درک کنید ادامه این مطلب را بخوانید.


پیشنهاد ویژه سایت ایران مدرس: دانلود رایگان جزوه آموزش سرعت و شتاب در فیزیک


سرعت (v) یک مقدار برداری است که جابجایی (یا تغییر موقعیت ، Δs) را در طول زمان نشان می دهد (Δt) و توسط معادله v = Δs/Δt نشان داده می شود. تندی (یا نرخ ، r) یک مقدار مقیاس پذیر است که مسافت طی شده (d) در طول تغییر زمان (Δt) را اندازه گیری می کند، که با معادله r = d/Δt نشان داده می شود. در شکل زیر می توانید فرمول محاسبه سرعت متوسط از درس فیزیک را مشاهده نمائید. اگر در این مباحث اشکال دارید از معلم های خصوصی فیزیک کمک بگیرید. سرعت لحظه ای در هر لحظه اندازه گرفته می شود در حالیکه سرعت متوسط در بازه ای از زمان اندازه گرفته می شود.



حتما این فیلم را ببینید: فیلم تدریس فیزیک توسط استاد نظری - فرق تندی و سرعت متوسط


واحد سرعت چیست؟


واحد سرعت و تندی m/s و فرمول سرعت متوسط است. V = s/t ، که در آن s جابجایی است. t کل زمان صرف شده است. سرعت یک مقدار مقیاس پذیر است و به عنوان میزان تغییر موقعیت یک جسم در هر موقعیت و زمان تعریف می شود. واحدهای دیگری هم برای سرعت وجود دارد که از آن جمله می توان به کیلومتر بر ساعت اشاره نمود. در حالت حرکت شتاب ثابت روابطی بین سرعت، مکان، زمان و شتاب وجود دارد که در تصویر زیر نمایش داده شده است. از روابط زیر رابطه دوم مستقل از زمان نام دارد. u در روابط زیر نشان دهنده سرعت اولیه است.





مطالعه نمائید: سوالات چهار گزینه ای فیزیک - سرعت لحظه ای و نسبی با جواب


تفاوت بین سرعت و تندی چیست؟


توضیح تفاوت آن ساده است. تندی عبارت است از سرعت زمانی که یک جسم در یک مسیر حرکت می کند، در حالی که سرعت، نرخ و جهت حرکت یک جسم است. به بیان دیگر، تندی یک مقدار اسکالر است، در حالی که سرعت یک بردار است. در شکل زیر هم تعدادی از فرمول های مهم سرعت در حرکت شتاب ثابت ارائه شده است. در روابط زیر Vf نشان دهنده سرعت نهایی و Vi نشان دهنده سرعت اولیه است.



مطالعه این جزوه هم مفید است: جزوه عالی و کامل فیزیک - سینماتیک (حرکت شناسی)


سرعت اولیه جسم می تواند صفر باشد؟


وقتی جسمی از حالت سکون شروع می کند یا جهت حرکت آن تغییر می کند، به آن سرعت اولیه می گویند. ما به طور کلی سرعت اولیه را برابر با صفر (u = 0) در نظر می گیریم، تنها زمانی که حرکت جسم از حالت سکون شروع می شود. به طور کلی در زمان (t = 0) ، سرعت اولیه صفر است. ممکن است بعضی از اجسام سرعت دورانی داشته باشند. در شکل زیر نحوه تبدیل سرعت دورانی (واحد آن رادیان بر ثانیه است) به سرعت خطی نشان داده شده است. در حقیقت داریم v=rw که در این رابطه w نشان دهنده سرعت دورانی است. در کلاس های تدریس فیزیک این مباحث ارائه می شود.



حل مثال تشریحی از مبحث سرعت و فرمول محاسبه آن


در ادامه حل مثال تشریحی از مبحث سرعت و فرمول محاسبه آن ارائه شده است. در شکل زیر خودرو از خانه تا مدرسه به اندازه 32 کیلومتر جابه جا شده است در حالیکه مسافت طی شده به اندازه 46 کیلومتر می باشد. در تصویر زیر نحوه محاسبه سرعت و تندی خودرو نشان داده شده است. دقت کنید که سرعت کمیت برداری است در حالیکه تندی کمیتی نرده ای می باشد. مثال زیر را با دقت مورد بررسی قرار دهید.



حتما بخوانید: خلاصه جزوه عالی فیزیک دانشگاهی - ضرب بردارها و سرعت و شتاب در بحث سینماتیک ذره


منبع: ایران مدرس



آمار بازدید: 136648 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image