ارتباط مستقیم با 30656 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس مقاله مطالب علمی معرفی انواع تجهیزات الکتریکی و برق صنعتی با توضیحات کامل

معرفی انواع تجهیزات الکتریکی و برق صنعتی با توضیحات کامل

به اشتراک گذاری


در این بخش معرفی انواع تجهیزات الکتریکی و برق صنعتی با توضیحات کامل ارائه شده است. اگر می خواهید در زمینه تجهیزات برق صنعتی و الکتریکی اطلاعات بسیار خوبی را بدست آورید ادامه این مطلب را بخوانید.


پیشنهاد ویژه ایران مدرس: آموزش برق صنعتی، کنتور و انواع آن - کنتورهای مکانیکی دیجیتالی و پیشرفته


پایه های برق و انواع شکل آنها


در این بخش توضیحات مختصری در مورد پایه های برق و انواع شکل آنها ارائه می گردد.


پایه های دارای جلوبر:


علامت این گونه پایه ها همانند پایه های دارای بالابر است با این تفاوت که نیم دایره توخالی باید در مسیر خط نشان داده شود.



پایه دوبل H شکل:


معمولا برای رسیدن به قدرت کششی مورد نظر ،دو پایه به صورت H شکل به هم وصل می شوند.


پایه های دوبل متصل به هم:


گاهی شرایط و محدودیت های حریم و دیگر عوامل ایجاب می کند که به جای استفاده از آرایش H شکل از حالت به هم چسبیده دو پایه برای رسیدن به قدرت دو کششی مورد نظر استفاده شود.


پایه های سه تیری:


در شبکه 20 کیلو ولت هوایی ممکن است از پایه های سه تیری استفاده شود، مثلا در اسپن های طولانی مانند عبور از دره که نیروی کششی بیشتری بر پایه اعمال می شود و به دلیل طولانی بودن اسپن احتمال برخورد فازها در اثر وزش باد و طوفان بیشتر می شود می توان از پایه های سه تیری استفاده کرد.


کلیک کنید: مشاهده لیست اساتید تدریس خصوصی مهندسی برق



مفهوم دیسکانکتور  برقگیر


این دستگاه که در برقگیرهای سطح توزیع کاربرد دارد به منظور قطع سیم اتصال زمین برقگیر به هنگام بروز عیب داخلی در برقگیر است. یکی از مشکلات عمده بهره برداران خطوط توزیع پس از سوختن برقگیرها در تشخیص برقگیر سوخته و برطرف کردن خطای اتصال کوتاه ناشی از آن در شبکه می باشد. برای حل این مشکل دیسکانکتور به عنوان یک تجهیز قابل استفاده بهمراه برقگیرهای اکسید روی در خطوط توزیع بکار می رود. جلوگیری از اتصال کوتاه دائمی شبکه هنگام سوختن برقگیر و امکان مشاهده و تشخیص برقگیر سوخته جهت سهولت در شناسایی و تعویض از وظایف دیسکانکتور برقگیر می باشد.


طریقه محکم کردن سیم ها در شبکه های هوایی


پس از قرار دادن سیم ها بر روی مقره ها در شبکه های هوایی باید آنها را کشید تا سیم تحت فلش تعیین شده برای آن قرار گیرد. وسیله ای که توسط آن سیم های هوایی را کشیده و محکم می کنند چرخ قورباغه نامیده می شود این چرخ بر اساس خاصیت قرقره های مرکب کار می کند. البته امروزه از دستگاه های پیشرفته تری مانند تیفور نیز استفاده می کنند. اگر در زمینه مهندسی برق در حال تحصیل هستید بهتر است پایه ریاضی قوی ای داشته باشید چرا که دروس مهندسی برق مسائل ریاضی پیچیده ای دارد. اگر در ریاضی اشکالات زیادی دارید از مدرسین ریاضی حاضر در همین سایت ایران مدرس www.IranModares.com کمک بگیردید


فلش در شبکه های هوایی


فلش که در شبکه های سیم کشی هوایی زیاد از آن استفاده می شود و در سیم کشی هوایی نیز بسیار مهم بوده و حتما باید رعایت گردد در واقع همان مقدار شکم سیم مابین دو تیر می باشد. به عبارت دیگر به میزان انحنای سیم های هوایی فلش یا شکم گفته می شود. در انجام یک سیم کشی هوایی مناسب رعایت میزان فلش سیم بسیار ضروری میباشد.زیرا دلیل وجود این مقدار انحنا در سیم کم و زیاد شدن طول سیم های برق در دماهای تابستان و زمستان است. اگر میزان فلش در طراحی و نصب رعایت نگردد موجب می شود که طول سیم ها در تابستان افزایش یابد و این ازدیاد طول سیم موجب کاهش فاصله آزاد سیم تا زمین گشته و اگر از یک حدی بیشتر شود می تواند موجب اتصالی یا خطرات محیطی دیگر گردد.



اسپان و نقش مهار در ایجاد شبکه هوایی


در این بخش توضیحات مختصری در مورد اسپان و نقش مهار در ایجاد شبکه هوایی ارائه می گردد.


تعریف اسپان:


در سیم کشی هوایی اسپان به فاصله بین دو تیر در جهت حرکت سیم اطلاق می شود. اسپان مجاز در شهرها و روستاها حدود 40 متر باید در نظر گرفته شود. ولی این فاصله ی بین دو تیر یا همان اسپان در سیمهایی که به منظور انتقال بیرون شهرها صورت می پذیرد بعضا به 70 متر نیز می رسد.


کلمات کلیدی: اسپان، سیم کشی هوایی، اسپان مجاز، فاصله بین دو تیر، تدریس خصوصی سیستم های قدرت


حتما بخوانید: آموزش صنعت برق - مهمترین و پرکاربردترین اجزا و قطعات برق صنعتی با توضیحات کامل


نقش مهار در ایجاد شبکه های هوایی


با توجه به اینکه محکم بودن پایه ها و استحکام کافی آنها در برابر نیروهای کششی و وزن تجهیزات نصب شده بر روی آنها بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا برای افزایش مقاومت و استحکام تیرها و مقاوم تر شدن آنها در برخی از موارد با رعایت کلیه موارد گفته شده باز هم برخی از پایه ها در برابر نیروی کششی نامتعادلی از سیم ها قرار می گیرند. در چنین مواردی است که از مهار استفاده می شود و به تیر کمک می کند تا در جای خود متعادل باقی بماند. مهارها انواع مختلفی دارد: از جمله، مهار ساده آخر خط، مهارهای حائل آخر خط، مهار پیاده رو، مهارهای حائل فشاری، مهار اسپان انتهای دو خط که به یکدیگر می رسند.


کلمات کلیدی: مهار، شبکه هوایی، نیروی کششی، مقاومت واستحکام تیرها، مهار حائل،مهار حائل فشاری.


پایه ها: وسایلی هستند که سیم های هوایی را از دسترس دور نگه می دارند. پایه ها در انواع چوبی، بتونی و فولادی ساخته می شوند و در متراژهای 9، 12، 15 متری برای پایه چوبی و بتونی وبرای پایه های فولادی در متراژهای زیادتر ساخته می شوند.


کشش پایه ها: قدرت کششی پایه ها بستگی به محل و وضعیت استقرار آنها دارد. در یک شبکه هوایی پایه ها یا در ابتدا و انتها یا در زاویه مسیر نصب می شوند و یا بعنوان پایه میانی بکار می روند. پایه های میانی باید قادر به تحمل وزن خود، وزن سیم ها، وزن کنسول ها، وزن مقره ها و وزن سایر لوازمی باشند که بر روی آنها نصب می شوند. اما پایه های ابتدایی و انتهایی و زاویه ای علاوه بر سنگینی بالا بایستی نیروی کششی سیمها را نیز تحمل نمایند. با بیانی دیگر نیروهای وارد بر هر پایه دو نوع هستند. 1_ نیروی عمودی 2_ نیروی افقی


کلمات کلیدی: قدرت کششی، پایه، شبکه هوایی، پایه میانی، تحمل وزن، کنسول، پایه ابتدایی، پایه انتهایی


ارتفاع پایه های حمل کننده سیم های هوایی: برای انتخاب تیرها باید دو مسئله را مد نظر قرار داد اول آنکه طول و ارتفاع تیر مورد نظر چقدر است و دوم تحمل و استحکام آن به تناسب طول آن چقدر می باشد. برای آنکه بفهمیم تیر یا پایه انتخاب جهت کار مورد نظر از استحکام کافی برخوردار است یا نه باید دید تجهیزات و وسایلی که قرار است بر روی پایه مربوط نصب گردد چقدر است. هر چه اندازه و وزن تجهیزاتی که قرار است بر روی پایه نصب گردد بیشتر و وزین تر باشد به همان اندازه نیز باید تیر یا پایه فوق دارای قطر و ضخامت بیشتری نیز باشد. طول و ارتفاع پایه ها نیز بستگی به فاصله بین پایه ها و فاصله های آزاد سیمها دارد.


مزایای پایه های چوبی به سیمانی: از مزایای پایه های چوبی اول آنکه پایه های چوبی به طور طبیعی عایق می باشند همچنین این پایه ها در مناطق جنگلی که از چوب ارزان قیمت برخوردارند ارزانتر و مقرون به صرفه تر تمام می شوند همچنین این پایه ها نسبت به پایه های مشابه سیمانی خود سبک تر بوده و حمل ونقل آنها همچنین نصب آنها راحت تر است.


پایه ها یا نگهدارنده های سیم های هوایی: برای نصب سیم های هوایی و حمل آنها از پایه های مخصوص این کار استفاده می شود. پایه هایی که در ایران از آنها بیشتر استفاده می شود پایه های چوبی و سیمانی و فولادی می باشد. به طور معمولی و در بیشتر موارد در ایران جهت انتقال ولتاژ فشار ضعیف 220/380 ولت از تیرها و پایه های چوبی و سیمانی استفاده می شود از پایه های فولادی بیشتر در نقاطی که به دلیل سطح مقطع زیاد سیم های هوایی و تقاطع جاده ها و راه آهن که نیروی کششی بیشتری به پایه ها وارد می آید نمی توان از پایه های چوبی و سیمانی استفاده کرد.


پایه فولادی: پایه فولادی نسبت به پایه چوبی این مزیت را دارد که اولا در معرض حمله حشراتی مثل موریانه و نیز تحت تاثیر عوامل جوی مثل رطوبت قرار نمیگیرد. ثانیا استحکام بیشتری میتواند داشته باشد. پایه فولادی نسبت به پایه بتونی این مزیت را دارد که ارتفاعش را بهر میزانی که مورد نیاز باشد، می توان سفارش داد. همچنین قابلیت انعطاف پذیری پایه فولادی بیشتر از پایه چوبی و پایه بتونی میباشد. البته بهتر است که جهت بالا بردن عمر پایه های فولادی فلز مصرف شده بصورت گالوانیزه باشد و ضمنا از رنگ آمیزی نیز دریغ نشود.


مطالعه نمائید: آموزش برق صنعتی عوامل قطعی در شبکه های فشار ضعیف و انواع یراق آلات شبکه های توزیع هوایی


پایه بتونی: این پایه ها بخاطر آرماتورهایی که در داخلشان هست، برخلاف پایه های چوبی میتوانند دارای استحکام زیادی باشند. پایه های بتونی برای تحمل کشش های مختلفی ساخته می شوند. امروزه پایه های بتونی برای کشش های (200، 400، 600، 800، 1000، 1200) کیلوگرم و برای ارتفاع های ( 7_8_9_10_12_14) متر را میتوان در بازارهای ایران تهیه نمود. بنابراین وقتی که گفته میشود پایه ( 1000_12) یعنی پایه ای که ارتفاعش (12) متر است و میتواند نیروی کششی تا ( 1000) کیلوگرم ناشی از سیم ها را تحمل نماید.


پایه چوبی: این نوع پایه برای شبکه های فشار ضعیف و فشار متوسط تا اسپان 100 متر مناسب می باشند و معمولا در کشورهایی که چوب فراوان باشد مقرون بصرفه خواهد بود. سهولت در حمل ونقل و نصب به علت سبکی وزنشان مخصوصا در مسیرهای ناهموار کوهستانی، یکی دیگر از مزیت های پایه های چوبی نسبت به سایر پایه ها میباشد. از معایب پایه های چوبی پوسیدگی آنها مخصوصا در نقاط مرطوب را میتوان نام برد. برای جلوگیری از پوسیدگی و نفوذ رطوبت معمولا پایه ها را با روغنهای مخصوصی آغشته و اشباع می کنند. پایه های چوبی را اگرچه از درخت کاج که دارای استحکام زیادی میباشد، انتخاب می نمایند.


مقره ها و وظایف و خصوصیات


در این مقاله توضیحاتی در مورد مقره ها و وظایف و خصوصیات آنها ارائه می گردد.


مقره: یکی از اجزای مهم شبکه های فشار قوی، مقره ها می باشد که بر حسب ولتاژ مورد استفاده و شرایط محیطی از نظر آلودگی و رطوبت، شکل خاصی به خود می گیرند. و در انواع مختلفی از نظر جنس و کاربرد طراحی می شوند.


کلمات کلیدی: مقره، بر حسب ولتاژ، شرایط محیطی، آلودگی، رطوبت، کاربرد



وظایف مقره ها:


1_ تحمل وزن هادی های خطوط انتقال و توزیع برای نگه داری سیم های هوایی روی پایه ها و دکل ها در بدترین شرایط ( یعنی موقعی که ضخامت یخ و برف تشکیل شده روی سیم ها در حداکثر مقدار باشد) را داشته باشد و اصولا باید بتوانند بیشترین نیروهای مکانیکی وارد شده بر آنها را تحمل کنند.


2_ عایق بندی هادیها و زمین و بین هادی ها با یکدیگر به عهده مقره است یعنی مقره ها باید از استقامت الکتریکی کافی برخوردار باشند تا بتوانند بین فازهای شبکه و دکل ها که متصل به زمین هستند ایزولاسیون کافی ایجاد کند.


کلمات کلیدی: وزن هادی، پایه ها، دکل ها، بدترین شرایط، نیروهای مکانیکی، عایق بندی، استقامت الکتریکی، ایزولاسیون


پیشنهاد ویژه سایت ایران مدرس: انواع ابزارآلات برق صنعتی و مهندسی برق


مقره ها باید دارای خصوصیات زیر باشند:


1_ استقامت الکتریکی بالا 2_ استقامت مکانیکی بالا 3_ عاری از ناخالصی و حفره های داخلی 4_ استقامت در برابر تغییرات درجه حرارت و عدم تغییرات شکل در اثر تغییر دما 5_ ضریب اطمینان بالا 6_ ضریب تلفات عایقی کم 7_ در برابر نفوذ آب و آلودگی ها مقاوم باشد.


مقره ها: از آنجاییکه سیم های هوایی فاقد عایق و روپوش حفاظت کننده هستند در موقع اتصال به پایه های بتونی باید توسط وسیله ای از پایه های بتونی جداسازی و عایق شوند این وسایل عایق کننده را که جهت عایق سازی سیم های شبکه برق از پایه های آنها می شوند اصطلاحا مقره می نامند. مقره ها باعث جداسازی سیم های برق از نقطه نظر الکتریکی نسبت به یکدیگر و تجهیزات نگهدارنده مقره ها شامل جا مقره ای و اتریه می گردند. برای آنکه بتوان عایقی را به منظور مقره استفاده نمود باید دید آیا عایق موردنظر دارای خواص مکانیکی و الکتریکی لازم است یا خیر.


مقره های کششی و مزایای مقره های بشقابی


در این بخش توضیحاتی در مورد مقره های کششی و مزایای مقره های بشقابی ارائه می گردد.


مزایای استفاده از مقره های بشقابی: 1_ چون هر واحد مقره بشقابی برای یک ولتاژ نامی پایینی (در حدود 11 کیلو ولت) طراحی میشود. متناسب با ولتاژ خط می توان به تعداد دلخواه از این بشقاب ها را به هم متصل نمود.2_ اگر هر کدام از بشقاب های یک زنجیره مقره آویزان، معیوب یا صدمه ببیند فقط لازم است همان یک بشقاب عوض شود و نیازی به تعویض کل زنجیره نیست.3_ چون زنجیره مقره به کراس آرم خط آویزان است و می تواند به صورت آزادانه حرکت نماید، حداقل فشار مکانیکی بر مقره های آویزان وارد می شود.4_ اگر به دلیلی بخواهند ولتاژ نامی خط را افزایش دهند به راحتی می توان با اضافه نمودن چند تا بشقاب، قدرت عایقی مناسب را به دست آورد و نیازی به تعویض زنجیره مقره نیست.



مقره های کششی: مقره های کششی در جاهایی که نیروی کشش افقی زیادی به مقره وارد می شود استفاده می گردد. از این مقره ها در پایه های ابتدایی و انتهایی خطوط انتقال، توزیع و در پایه هایی که در مسیر خط از حالت مستقیم خارج شده و یا نسبت به افق، زاویه پیدا می کنند، استفاده می شوند. مقره های مذکور همان مقره های بشقابی هستند که بصورت افقی نصب می شوند.


مقره های آویزان ( در مقره های خطوط): در ولتاژهای بالاتر از 50 کیلو ولت که در سیستم های انتقال و فوق توزیع استفاده می شود، استفاده از مقره های سوزنی به علت نیاز به ضخامت زیادتر و پیچیده تر شدن ساختمان مقره ها و گرانتر شدن و غیر اقتصادی بودن آن ها امکان پذیر نیست. لذا در ولتاژهای بالا از مقره های آویزان استفاده می شود و هادی خط به وسیله کلمپ فلزی به پایین ترین مقره بشقابی زنجیره متصل می گردد.


کلمات کلیدی: ولتاژ، انتقال، فوق توزیع، مقره های سوزنی، مقره های آویزان، کلمپ فلزی، مقره بشقابی


حتما بخوانید: آموزش برق صنعتی - تست سیم پیچ، بوبین، چوک و ترانس روی مدار


مقره های سوزنی ( میخی): از این مقره ها برای نگه داری خطوط توزیع 11 و 20 و 33 کیلو ولت استفاده می شود که بیشتر به صورت یکپارچه ساخته می شوند و معمولا به شکل ناقوس کلیسا هستند و هادی خط روی شیار بالایی مقره قرار می گیرد و توسط یک سیستم به مقره محکم می شود. مقره توسط یک پیچ فولادی که در داخل مقره محکم شده است به بازوی دکل بسته میشود. اطراف پیچ فولادی را با فلز نرم مانند سرب یا سیمان پر می کنند تا چینی مقره با فولاد سخت در تماس نباشد و در اثر گشتاور خمشی شکسته نشود.


مقره های مهار: در خطوط توزیع برای پایه هایی که در ابتدا و انتهای خط قرار می گیرند و یا برای پایه هایی قرار گرفته در زاویه برای خنثی کردن نیروی کششی که از یک طرف به پایه وارد می شود از سیم مهار استفاده می شود. این سیم مهار از یک طرف به راس تیر محکم می شود و از طرف دیگر به وسیله مهار و صفحه مهار در داخل زمین محکم می شود. برای ایمنی و حفاظت بیشتر که احتمالا سیم مهار در بالا از طریق میلگرد تیر برق دار گردید، سیم مهار در نزدیکی زمین برقدار نشود، در وسط سیم مهار از مقره مهار استفاده می شود و سیم های مهار از دو طرف به مقره مهار متصل می شود. این مقره به گونه ای است که اگر شکسته شود، سیم مهار رها نمیشود و البته بایستی تحمل نیروی کششی سیم مهار را داشته باشد.


کلیک کنید: مشاهده لیست اساتید تدریس خصوصی مهندسی برق


حفاظت مقره ها در برابر قوس ها: آسیب مقره ها توسط قوسهای سنگین یک مساله جدی است. ساده تری وسیله حفاظتی رشته مقره در مقابل قوس برقگیر شاخک دار می باشد. در این روش یک الکترود فلزی به صورت یک شاخک فلزی برای ولتاژهای تا 110 کیلو ولت و یا یک الکترود فلزی به صورت یک حلقه مدور برای ولتاژهای بالاتر از 110 کیلو ولت به بشقابی که به هادی خط متصل شده است و دارای همان ولتاژ فازی هادی خط است متصل می گردد.این الکترودهای فلزی علاوه بر اینکه باعث یکنواخت تر شدن توزیع ولتاژ روی واحدهای بشقابی می شوند می توانند عمل حفاظت مقره ها را در برابر بروز جرقه های سطحی روی آنها به عهده گیرند.


مقره های اتکایی: این مقره ها برای نگه داشتن شین های فشار قوی و دیگر تجهیزات به کار برده می شوند. این مقره ها به شکل استوانه ای چینی توپریا تو خالی ساخته می شوند که برای تاسیساتی که مقره باید نیروی مکانیکی بیشتری را تحمل کند از نوع تو خالی آن استفاده می شود. زیرا نوع توپر آن فقط با یک قطر معین و محدودی قابل ساخت است ولی برای افزایش استقامت الکتریکی نوع توخالی آن سوراخ داخل مقره ها به صورت افقی با عمدی نصب می شوند.


کلمات کلیدی: شین، فشار قوی، تجهیزات، تاسیسات، نیروی مکانیکی، استقامت الکتریکی، استقامت


بوشینگ ها در ترانسفورماتور: در ترانسفورماتورها بوشینگ ها حاوی روغن هستند. ارتفاع آن ها بر حسب میزان ولتاژ و ارتفاع از زمین متفاوت است. به منظور جلوگیری از ازدیاد حرارت در بوشینگ ها از فیبرهای عایقی در سر بوشینگ ها استفاده می شود زیرا فیبر هدایت حرارتی بهتری نسبت به چنین دارد.


کلمات کلیدی: روغن، میزان ولتاژ، ازدیاد حرارت، بوشینگ ها، فیبرهای عایقی، هدایت حرارتی.


حتما مطالعه نمائید: انواع نیروگاهها در صنعت برق و برق صنعتی


مقره های مخصوص: برای مناطق با شرایط آب و هوایی بسیار بد مانند مناطقی که آلودگی صنعتی یا آلودگی آب و هوایی بیش از حد معمول وجود دارد یا مناطقی که مه زیاد وجود دارد یا مناطقی که صاعقه های خطرناک با شیب زیاد وجود دارد، از مقره های استاندارد معمولی نمی توان استفاده نمود و باید از مقره های با طراحی خاص برای آن مناطق استفاده نمود. در این نوع مقره ها معمولا از بشقاب های گودتر استفاده می کنند و داخل بشقاب گود، چترهای بلندتری به آن داده می شود. در نتیجه فاصله ی خزش مقره افزایش می یابد و جریان نشتی آن به دلیل طولانی تر شدن مسیر و بزرگ شدن مقاومت سطحی کاهش یافته و دیرتر جرقه سطحی زده می شود ( به خاطر آلودگی و رطوبت) همچنین سطح مقره را پر شیب می سازند تا در اثر باران سطح آن به راحتی تمیزتر شود.


مقره های چرخی: این مقره ها در خطوط توزیع فشار ضعیف 400 ولت استفاده می شود. این مقره ها توسط تسمه فلزی به نام اتریه و پین و اشپیل به پایه های خطوط توزیع هوایی بسته می شوند و سیم هوایی شبکه بر روی شیار چرخی مانند مقره قرار می گیرد و از آن به عنوان مقره کششی نیز استفاده می شود و در دو نوع یک شیاری و دو شیاری استفاده می شود.


کلمات کلیدی: مقره، خطوط توزیع، فشار ضعیف، تسمه فلزی، اتریه، پین، اشپیل، مقره کششی، فیزیک الکتریسیته


مقره های عبوری ( بوشینگ ها): برای سرهای خروجی و ورودی دستگاه های فشار قوی، برای جلوگیری از ایجاد جرقه بین ولتاژ آن خط عبوری و بدنه دستگاه به کار می روند (مثل بوشینگ ترانس ها). این مقره ها به صورت لایه های استوانه ای به کار می روند و نسبت به محیط مورد استفاده، شکل مقره های عبوری متفاوت است . ساده ترین آنها استوانه های درهم است. فضای داخل این استوانه های مابقی، معمولا توسط گازها یا مایع های عایق پر می شود.


تجهیزات الکتریکی:


وسایل، تجهیزات، لوازم، دستگاه ها و مصالحی اند که برای تولید، انتقال، توزیع یا مصرف انرژی الکتریکی به کار می روند مانند مولدها، لوازم و اسباب ها و دستگاه های برقی، وسایل اندازه گیری، وسایل حفاظتی، تجهیزات و مصالح سیستم های سیم کشی و لوازم مصرف کننده انرژی الکتریکی.


تاسیسات الکتریکی:


مجموعه ای است از تجهیزات الکتریکی به هم پیوسته برای انجام هدف یا اهداف معین که دارای مشخصه های هماهنگ و مرتبط باشند.


مدار:


مجموعه ای از تجهیزات الکتریکی در یک تاسیسات است که از منبع واحدی تغذیه نموده و به کمک وسایل حفاظتی واحدی در برابر اضافه جریان ها حفاظت شده باشد.


لودسل و انواع آن: لودسل یک سنسور صنعتی است که برای سنجش نیرو و گشتاور در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. لودسل ها در اشکال متفاوت و دسته بندی های گوناگونی تولید می شوند که بنا به نوع کاربرد آنها نام های متفاوتی پیدا می کنند که در ادامه مقاله مختصرا به انواع لودسل ها و نحوه ی اندازه گیری آنها اشاره خواهیم کرد.



نحوه اندازه گیری لودسل ها: اساسی ترین جزء تشکیل دهنده لودسل ها برد مقاومتی یا strain gage است که این برد متشکل از 4 عدد مقاومت متغیر می باشد که بصورت پل و تستون قرار گرفته اند. چنانچه بر اثر نیروی وارده تغییر طولی در مقاومت ها شکل گیرد تعادل ولتاژی آنها به هم خورده و بنا بر مقدار نیروی وارده ولتاژ بسیار ضعیفی در دو سر آن پل ایجاد می گردد که این ولتاژ به نوعی تفسیری از نیروی مکانیکی در دنیای الکترونیک می باشد. این ولتاژ ضعیف با یک وسیله الکترونیکی به نام transmitter به سیگنال های استاندارد صنعتی تبدیل می گردد و همچنین برای آنکه مقدار نیروی وارده نیز مشخص گردد این سیگنال توسط یک نمایشگر به زبان ارقام و اعداد تبدیل خواهد شد.


مطالعه نمائید: انواع کلیدهای مورد استفاده در صنعت برق و کارکرد و کاربرد آنها


لودسل تک نقطه ای: در جایی که نیاز به سنجش نیرو در یک نقطه داشته باشیم از این نوع لودسل استفاده می کنیم. همانگونه که از اسم آن مشخص است از این لودسل به صورت تکی استفاده می شود.


لودسل خمشی: لودسل های خمشی که از لحاظ ظاهری بسیار شبیه لودسل های single point هستند برای اندازه گیری نیرویی در جایی استفاده می شوند که بار بصورت گسترده اعمال می شود. در این نوع لودسل ها از چند لودسل خمشی به صورت همزمان استفاده می گردد. معمولا این لودسل ها به دلیل ساختار مکانیکی پیچیده تر نسبت به لودسل های  single point گرانتر هستند.


لودسل آکاردئونی: لودسل های آکاردئونی علیرغم تفاوت بسیار زیادی که از لحاظ شکل ظاهری با 2 نوع لودسل قبلی دارند اما برای همان کاربرد نیروهای فشاری به کار میروند، با این تفاوت که این لودسل ها را بیشتر در جایی بکار می برند که نیرو به صورت فشاری اما با نویز زیاد اعمال شده باشد.


لودسل s شکل: این لودسل ها را به دلیل شباهت بسیار زیادی که به حرف s دارند  s type می نامند. لودسل های s type از پرکاربردترین لودسل ها در صنعت هستند چرا که همزمان می توانند به سنجش وزن بصورت فشاری و کششی بپردازند، اما بدلیل ساختار مکانیکی خاص آن برای سنجش وزن های زیاد، تولید و استفاده نمی شوند


زنگ اخبار و انواع آن


در این بخش توضیحاتی در مورد زنگ اخبار و انواع آن ارائه می گردد.


زنگ اخبارها به  سه  دسته تقسیم بندی می شوند:


1_ زنگ اخبار با ولتاژ AC


2_ زنگ اخبار با ولتاژ DC


3_ زنگ اخبار با ولتاژ AC و DC


زنگ اخبار نیز از نظر مقدار ولتاژ به دو دسته تقسیم می شوند:


1_ زنگ اخبار با ولتاژ کم ( ولتاژ 6، 8 و 12)


2_ زنگ اخبار با ولتاژ زیاد ( ولتاژ 220)


پیشنهاد می شود مطالعه نمائید: معرفی، آینده شغلی و بازارکار مهندسی برق


زنگ اخبار AC:


این زنگ از یک بوبین با هسته آهنی درست شده است که مقابل آن یک ورقه نازک فلزی با خاصیت فنری قرار دارد و قابل ارتعاش می باشد. چون ولتاژ متناوب دارای نوسان است و فرکانس آن 50 سیکل است، وقتی که به سیم پیچ زنگ اخبار وصل می شود میدان مغناطیسی متغیری بوجود می آورد که می تواند ورقه نازک مقابل خود را به ارتعاش و در نتیجه به صدا درآورد.


زنگ اخبار DC:


کارکرد این زنگ اخبار با ولتاژ مستقیم است و ساختمان داخلی آن تشکیل شده از: کاسه زنگ، چکش و اهرم آهنی، سیم پیچ و هسته آهنی، پیچ کنتاکت ها و فنرها، طرز کار این زنگ اخبار به این صورت است وقتی که جریان الکتریکی از طریق باتری به پیچ کنتاکت و از آنجا به یک فنر می رسد، پس از عبور جریان از سیم پیچ زنگ اخبار به باتری برمی گردد. با بسته شدن مدار، سیم پیچ هسته داخل خود را مغناطیس کرده و اهرم آهنی را به سمت خود جذب می کند. در این لحظه با اینکه کلید وصل است با جداشدن اهرم آهنی از پیچ کنتاکت مدار قطع می شود و اهرم آهنی توسط فنر به محل اولیه خود باز گردانده می شود. به این ترتیب اتصال برقرار و دوباره مدار وصل می شود. در همین زمان چکش همراه اهرم آهنی حرکت کرده و به کاسه زنگ برخورد می کند و باعث به صدا درآمدن آن می شود.


خطوط فشار ضعیف: شبکه فشار ضعیف عمومی عبارتست از کلیه خطوط  هوایی یا زمینی که جهت توزیع نیرو از پست های عمومی توزیع در عابر و گذرگاه های عمومی دایر شده و معمولا از طریق جعبه انشعاب یا جعبه تقسیم و یا بطور مستقیم به خطوط سرویس مربوط می شوند و کلا متعلق به شرکت می باشند معمولا به صورت هوایی و زمینی مورد استفاده قرار می گیرد .مهم ترین هادی لخت فشار ضعیف ،هادی مسی و هادی عایق شده ،کابل خودنگه دار می باشد.


کلمپهای مورد استفاده در شبکه های هوایی


در این بخش توضیحاتی در مورد کلمپهای مورد استفاده در شبکه های برقرسانی هوایی ارائه می گردد.


کلمپهای انتهایی:


بدنه اصلی این کلمپ ها از جنس آلیاژ آلومنیوم مقاوم در مقابل کشش و خورده گی ساخته شده است. کلیه یراق آلات (آهن آلات) با پوشش گالوانیزه به ضخامت 7 تا 9 میکرون پوشش داده می شود تا در مقابل رطوبت مقاوم و از اکسید شدن آنها جلوگیری شود .تمامی قطعات دارای برگه های تست معتبر می باشد این کلمپ ها در خطوط 33-20 کیلو ولت مورد استفاده قرار می گیرد.


کلمپهای آویز:


بدنه اصلی این کلمپها از جنس آلیاژ مقاوم در مقابل کشش و خورده گی ساخته شده است. کلیه یراق آلات (آهن آلات) با پوشش گالوانیزه به ضخامت 7 تا 9 میکرون پوشش داده می شود تا در مقابل رطوبت مقاوم و از اکسید شدن آنها جلوگیری شود .تمامی قطعات دارای برگه های تست معتبر می باشد.این کلمپ در خطوط 20-63 کیلوولت مورد استفاده قرار می گیرد.



کلمپ اتصال جمپر:


به علت تنوع سلایق و مصرف زیاد اینگونه کلمپها، تنوع تولید این نوع محصول نیز با توجه به سفارشات مشتریان زیاد می باشد. بدنه اصلی این کلمپها از جنس آلیاژ مقاوم در مقابل کشش و خورده گی ساخته شده است. کلیه یراق آلات (آهن آلات) با پوشش گالوانیزه به ضخامت 7 تا 9 میکرون پوشش داده می شود تا در مقابل رطوبت مقاوم و از اکسید شدن آنها جلوگیری شود .تمامی قطعات دارای برگه های تست معتبر می باشد.این کلمپ در خطوط 20-63 کیلوولت مورد استفاده قرار می گیرد.


مطالعه نمائید: منابع کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق


سافت استارتر: سافت استارتر که به معنی راه انداز نرم است، وظیفه ی راه اندازی موتور به صورت آرام و کنترل شده را دارد. تفاوت آن با اینورتر در این است که سافت استارتر پس از گذر از راه اندازی اولیه کنترلی بر موتور نداشته و نمیتوان به عنوان مثال سرعت موتور را تغییر داد، به همین دلیل قیمت کمتری نسبت به اینورتر دارد.


راه اندازی نرم موتور یا سافت استارتر چیست: همانطور که از نامش پیداست وسیله ای است جهت راه اندازی الکتروموتورها بصورت نرم و تدریجی. با سافت استارتر نمی توان همه موتورها را راه اندازی کرد چون موتورها تنوع زیادی دارند و سافت استارتر برای گونه خاصی از آنها مناسب است این موتورها در صنعت به موتورهای سه فاز القائی یا قفس سنجابی معروفند. ما می توانیم موتور سه فاز را مستقیما به برق سه فاز متصل و راه اندازی کنیم به این روش راه اندازی، راه اندازی مستقیم یا DOL می گویند اگر شما مستقیما موتور را به برق سه فاز وصل کنید. هیچ کنترلی در راه اندازی آن نخواهید داشت. در حالیکه سافت استارتر به شما امکان کنترل زمانی راه اندازی را می دهد. در خیلی از اوقات ما نیازی به اعمال نظارت و کنترل در راه اندازی موتور نداریم مثلا در خیلی از کاربردهای با موتورهای توان پایین. اما هنوز موارد زیادی هم وجود دارند که باید راه اندازی با کنترلهای مناسب صورت بگیرد. باید توجه کنیم که هنگام راه اندازی یک موتور سه فاز یک سری اتفاقات الکتریکی ومکانیکی رخ میدهد که متفاوت از حالت کار دائم موتور پس از راه اندازی است مثلا در هنگام راه اندازی موتور جریان خیلی بیشتری نسبت به حالت دائم آن از شبکه می کشد. اگر موتور کوچک باشد اشکال خاصی ایجاد نمی شود ولی اگر موتور بزرگ باشد ممکن است، این جریان زیاد را برق کارخانه نتواند براحتی تامین کند. مثلا کشیدن جریان ناگهانی زیاد از برق کارخانه ممکن است باعث افت ولتاژ لحظه ای شده و در کار سایر تجهیزات برقی و الکترونیکی اختلال ایجاد شود. پس راه انداز نرم موتور وسیله ای است که جریان راه اندازی موتور را کاهش می دهد. یکی از قابلیت های اصلی راه انداز نرم موتور محدود کردن جریان راه اندازی است ولی هنوز راه انداز نرم قابلیت های دیگری نیز دارد.


انواع فیوزها از نظر قدرت:


الف_ فیوزهای فشار ضعیف: این نوع فیوزها دارای قدرت قطع کم هستند بطوری که فقط می توانند جریان های تا 25 کیلو آمپر را با اطمینان کامل قطع کنند. این نوع فیوز برای جریان های تا حدود 600 آمپر و ولتاژهایی تا 500 ولت ساخته شده و برای حفاظت سیم و کابل در شبکه های توزیع به کار می رود.


ب_ فیوزهای کات اوت: فیوزهایی که جهت استفاده در ولتاژهای بالاتر از 600 ولت طراحی می شوند، به نام فیوزهای کات اوت دسته بندی می شوند. کات اوت هایی که با مایع (روغن) پر شده اند، بیشتر در تاسیسات و پستهای زیر زمینی به کار می روند. در این نوع فیوزها، قسمت ذوب شونده در یک محفظه پر از روغن و غیر قابل نشت قرار دارد. کات اوت هایی که در شبکه های صنعتی به کار گرفته می شوند از انواع انفجاری هستند. در این نوع ذوب شدن المان ذوب شونده، باعث گرم شدن فیبر لوله ای فیوز شده که این نیز به نوبه خود گازهایی جهت خاموش کردن قوس تولید می کند. کات اوت های انفجاری بر حسب شکل ظاهری و روش کار، خود به سه گروه تقسیم می شوند: 1 _ کات اوت های با فیوز در بسته 2_ کات اوت های با فیوز در باز. 3_ کات اوت های با لینک فیوزی باز.


ج_ فیوزهای قدرت: از فیوزهای قدرت هنگامی استفاده می شود که جریان اتصال کوتاه سیستم بزرگتر از ظرفیت قطع فیوزهای کات اوت باشد. ضمنا فیوزهای قدرت برای ولتاژهای بالاتری نسبت به فیوزهای کات اوت ساخته می شوند. اصول کار فیوزهای کات اوت و قدرت، نظیر هم هستند. فیوزهای قدرت در ولتاژهای 4/2 تا 138 کیلو ولت ساخته می شوند و جریان کار مداوم آنها از 5/0 تا 400 آمپر است. فیوزهای قدرت محدود کننده جریان را می توان در محل هایی که جریان اتصال کوتاه متقارت تا 80 کیلو آمپر باشد مورد استفاده قرار داد.



مطالعه نمائید: عوامل ایجاد برق گرفتگی و توصیه ایمنی به برقکاران و نحوه نجات فرد برق گرفته


طریقه نصب صحیح کات اوت و بستن فیوز المنت:


1_ ابتدا حتما براکت را با توجه به نوع کراس آرم و دستورالعمل روی کراس آرم ببندید. لازم به ذکر است حتما بایستی براکت به همراه کات اوت به دلایل زیر نصب گردد.


الف_ با استفاده نمودن از براکت زاویه و فواصل استاندارد رعایت شده و باعث قطع سریع و آزاد شدن دسته کات اوت در موقع اتصال کوتاه می گردد.( زاویه کات اوت نسبت به افق حدود 65 درجه می باشد).


ب_ حداقل با بستن براکت 10 درصد تحمل ولتاژ کات اوت بالا می رود.


ج_ لرزش های مداوم تیر روی کات اوت بی اثر می شود.


2_ توجه داشته باشید سیم موقتی قفل شیطانک روی دسته را باز کنید و بجای آن فیوز المنت استاندارد. متناسب با مصرف را ببندید.


طریقه بستن فیوز المنت:


1_ از آزاد بودن دسته فیوز در داخل کات اوت مطمئن شوید.


2_ داخل دسته فیوز را به طور کامل بازدید کنید بطوریکه قطعات سوخته شده فیوز قبلی و یا در اثر اتصال کوتاه های ممتد دچار آسیب نشده باشد.


3_ فیوز المنت را با رعایت بار شبکه و ترانسفورماتور و با توجه به منحنی ذوب فیوز و استاندارد وزارت نیرو انتخاب نمایید.


4_ پس از خارج نمودن فیوز از بسته بندی از بالای دسته کات اوت سیم فیوز را رها نمائید.


5_  سیم انتهای فیوز را پس از قفل نمودن فنر و گذاشتن انگشت دست چپ روی شیطانک سیم المن را از روی شیطانک و از زیر واشر و پیچ نگهدارنده عبور دهید.


6_ با گذاشتن انگشت شصت روی شیطانک دنباله سیم فیوز را فقط نیم دور به دور پیچ پیچانده و بعد پیچ را سفت نمایید.


7_ در موقع سفت نمودن پیچ حتما سعی نمایید سیم دنباله فیوز با پیچ پیچیده نگردد در غیر اینصورت المن فیوز قطع و یا تحت کشش قرار می گیرد و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.


مطالعه نمائید: دانلود رایگان جزوه بسیار عالی آموزش فازور در مهندسی برق با مثال های متعدد


فیوز فشار قوی چیست:


فیوزهای فشار قوی: بنا به تعریف مورد استفاده در سیستم هایی که با برق متناوب AC و فرکانس 50 تا 60 هرتز کار می کنند و ولتاژ آنها بالای 1000 ولت است طراحی شده است. این فیوزها شامل دو دسته اند: 1_ جریانهای محدود 2_ جریان های نامحدود ( این دسته بطور انحصاری در برخی کشورها مورد استفاده قرار می گیرد، اگرچه هردوی اینها در سایر کشورها، از جمله در انگلستان مورد استفاده قرار می گیرند. برای مطالعه بیشتر بهتر است بر زبان انگلیسی مسلط باشید. در این زمینه می توانید از معلم های تدریس خصوصی زبان انگلیسی کمک بگیرید. اساتید زیادی در این سایت در زمینه تدریس خصوصی  زبان تخصصی مهندسی برق هم فعالیت دارند.


فیوزهای فشار قوی قابل ارائه در توانهای 12، 20، 36 و 72 کیلو آمپر با ابعاد مختلف است. فیوزهای فشار قوی در شبکه های بالاتر از 1000 ولت استفاده می شوند و به دو دسته CUT OUT برای شبکه های توزیع و فیوزهای قدرت تقسیم می شوند. فیوزهای NH.HRC دارای قدرت قطع کنندگی زیاد و می توانند جریان های اتصال کوتاه تا 200 کیلو آمپر را با اطمینان کامل قطع کنند این فیوزها برای جریان نامی تا 1250A و ولتاژ نامی 660 ولت ساخته شده اند. برای حفاظت سیم و کابل در توزیع با قدرت های زیاد و حفاظت موتورها مورد استفاده قرار می گیرند. فیوزهای با ولتاژ متوسط 3.6 تا 36 کیلو ولت جهت حفاظت از وسایل و تجهیزات توزیع و پستها نظیر سکسیونرها، دیژنکتورها و ترانسفورمرها در مقابل اثرات دینامیکی و حرارتی اتصال کوتاه یا اضافه بار مورد استفاده قرار می گیرند این فیوزها قابل استفاده و مهم در محیط سربسته و باز است.


قدرت قطع فیوزها:


حداکثر جریانی را که فیوز بدون آسیب رساندن به پایه و حامل خود حمل می کند، قدرت قطع فیوز نامیده می شود و بر حسب کیلو آمپر اندازه گیری می شود و گاهی نیز با ضرب این جریان در مقدار اسمی ولتاژ مدار قدرت قطع فیوز را بر حسب کیلوولت آمپر یا مگا ولت آمپر مشخص می کنیم. در انتخاب فیوز لازم است جریان اتصال کوتاه مدار در محل استقرار فیوز محاسبه شود و فیوزی که قدرت قطع لازم را دارا می باشد انتخاب شود.



آزمایش فیوزها:


برای کسب اطمینان از سالم بودن فیوزها ضوابط آلمانی ، آزمایشهای استانداردی برای فیوزها وضع کرده اند. در این استاندارد برای آزمایش هر فیوز دو مقدار جریان به صورت ضریبی از جریان اسمی فیوز در نظر گرفته شده است .یکی جریان کوچک  آزمایش نام گرفته است و این جریان را فیوزهای تا 63 آمپر برای حداقل یک ساعت و فیوزهای بزرگتر از 63 آمپر برای حداقل دو ساعت باید بدون ذوب شدن تحمل کنند. دیگری جریان بزرگ آزمایش نام کرفته و برابر جریانی است که در آن فیوزها ی تا 63 آمپر در طی یک ساعت و فیوزهای بزرگتر از 63 آمپر در مدت دو ساعت باید ذوب شوند و مدار را قطع کنند.


فیوزهای محدود کننده جریان:


جریانهای اتصال کوتاه می توانند شین ها را خم کنند و یا بشکنند وماشینها و وسایل کنترل آنها را ذوب نمایند. بنابراین قطع فوری و محدود کردن میزان جریان در هنگام قطع ضروری است. این فیوزها به گونه ای ساخته می شوند که همانطور که سیکل جریان اتصال کوتاه از صفر شروع شده و رو به افزایش می رود ،حرارت تولید شده شروع به ذوب فیوز می کند به طوری که قبل از اینکه جریان در سیکل به حداکثر معینی برسد فیوز ذوب شده و جرقه نیز خاموش گردیده و مدار قطع می شود.در صورتی که این جریان برای مثال یک پنجم (5/1) دامنه جریان اتصال کوتاه انتخاب شود ،نیروهای الکترومکانیکی و اثرات حرارتی با ضریب 25 کاهش می یابند و از بسیاری از خطرات و صدمات جلوگیری می شود.


مطالعه نمائید: نمونه سوال مبانی برق - شماره 1


چگونگی عملکرد کلید فیوزها در کابل خودنگه دار و محل های نصب کلید فیوزها در شبکه:


از این تجهیز برای حفاظت شبکه های احداث شده با کابل خودنگه دار استفاده می شود. این تجهیز به راحتی قابل نصب بر روی پایه بوده و به وسیله چوب استیک مناسب از پایین قابل قطع و وصل می باشد. معمولا در دو رنج 160 آمپر و 400 آمپر ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.این کلیدها دارای جرقه گیر و محفظه خفه کننده جرقه بوده و می توان آنها را در زیر بار نامی نیز قطع نمود. از این کلیدها از نوع تک پل تا چهار پل موجود می باشد و از دو قسمت تشکیل شده که شامل قسمت حامل فیوز که قابل جداشدن از کلید است و پایه فیوزها می باشد. نمایشگر وضعیت کلید با نمایشگر رنگی وضعیت کلید را از لحاظ قرارداشتن فیوز در داخل کلید مشخص می کند.


محل های نصب کلید فیوز در شبکه:


1_ حفاظت فیدر خروجی از پست 2_ حفاظت شبکه در محل هایی که سطح مقطع شبکه تغییر می کند 3_ حفاظت متعدد در شبکه های طولانی 4_ در محل رینگ خطوط اصلی از دو پست مختلف 5_ حفاظت فیدرهای مصرف کننده های اختصاصی 6_ حفاظت انشعاب موقت واگذار شده به یک مصرف کننده 7_ محل انشعاب کابل خودنگه دار از شبکه هوایی با سیم لخت و یا شبکه با کابل زمینی.


مطالعه نمائید: دانلود خلاصه جزوه درس الکترونیک


فیوزهای محدود کننده جریان:


جریانهای اتصال کوتاه می توانند شین ها را خم کنند و یا بشکنند وماشینها و وسایل کنترل آنها را ذوب نمایند. بنابراین قطع فوری و محدود کردن میزان جریان در هنگام قطع ضروری است. این فیوزها به گونه ای ساخته می شوند که همانطور که سیکل جریان اتصال کوتاه از صفر شروع شده و رو به افزایش می رود ،حرارت تولید شده شروع به ذوب فیوز می کند به طوری که قبل از اینکه جریان در سیکل به حداکثر معینی برسد فیوز ذوب شده و جرقه نیز خاموش گردیده و مدار قطع می شود.در صورتی که این جریان برای مثال یک پنجم (5/1) دامنه جریان اتصال کوتاه انتخاب شود ،نیروهای الکترومکانیکی و اثرات حرارتی با ضریب 25 کاهش می یابند و از بسیاری از خطرات و صدمات جلوگیری می شود.


فیوز فشنگی:


سیم حرارتی آن در داخل براده هایی از سرامیک، پودر چینی یا خاک نرم کوارتز همراه با ماسه قرار دارد و جرقه حاصل از قطع شدن سیم حرارتی را سریع خنک کرده و بلافاصله قطع می کند. این مواد همچنین باعث خنک شدن سیم ذوب شونده داخل فیوز می گردد تا هنگام عبور جریان، سیم بیش از اندازه گرم نشود.


فیوزهای مینیاتوری:


فیوزهای مینیاتوری بر حسب نوع کاربرد به دو گروه تند کار و کند کار تبدیل میشوند. از فیوز تند کار جهت مدارهای روشنایی ( غیر موتوی ) و از فیوز کند کار جهت مدارات موتوری استفاده میشود. فیوز کت اوت جهت حفاظت ترانسفورماتور در مقابل جریانهای زیاد احتمالی ناشی از اتصال کوتاه یا اضافه بار در شبکه فشار ضعیف و سیم پیچی های داخل ترانسفورماتور به کار می رود.


مطالعه نمائید: تدریس خصوصی الکترونیک 1 و 2 و 3 توسط اساتید و مدرسین مجرب مهندسی برق


انواع فیوزها و کاربردهای آنها:


فیوزها در انواع فشنگی، اتوماتیک (آلفا)، مینیاتوری، بکس، کاردی ( تیغه ای)، شیشه ای یا کارتریج و فیوزهای فشار قوی ساخته می شوند. معمولا فیوزهایی که در مدار قدرت به کار می روند، مدار کنتاکتور را در مقابل اتصال کوتاه محافظت می کنند، یعنی در واقع حفاظت سیم های رابط مدار را نیز به عهده دارند. فیوزهای اتوماتیک یا آلفا نوعی فیوز خودکار است که عبور جریان بیش از حد مجاز از آن باعث قطع مدار می شود، اما می توان دوباره شستی آن را به داخل فشرده تا ارتباط برقرار گردد. بعضی از فیوزهای خودکار دو عمل جریان زیاد و بار زیاد را در مدارها کنترل می کنند، اما پس از قطع شدن، باید پس از مدت کمی دوباره شستی مربوط به آنرا فشار داد تا مدار را وصل کند. در فیوزهای اتوماتیک دو عنصر مغناطیسی و حرارتی وجود دارد که قسمت مغناطیسی آن اتصال کوتاه یا جریان زیاد و قسمت حرارتی آن ( بی متال) بار زیاد ( افزایش جریان تدریجی) را قطع می کند.


فیوز و کاربردهای آن:


وسیله ای است که از طریق ذوب یک یا چند المان خود که به نحوی مخصوص طراحی و تناسب یافته اند. با قطع جریان برق اگر شدت آن از مقداری تعیین شده به مدتی کافی بیشتر شود مداری را که در آن قرار گرفته است باز می کند. این وسایل باید طوری انتخاب شوند که در اثر اضافه بار یا اتصال کوتاه در کوتاه ترین زمان ممکن و قبل از این که صدمه ای به سیم ها و تجهیزات الکتر یکی شبکه برسد، مدار قسمت معیوب را قطع کنند.


برای مشاهده لیست کامل مدرسین درس الکترونیک بر روی عبارت تدریس خصوصی الکترونیک کلیک نمائید. مطالعه مقاله بهترین مدرسین رشته مهندسی برق هم مفید است.


فیوزها از نظر زمان قطع بر حسب منحنی ذوب سیم حرارتی داخل آنها به دو نوع تندکار و کندکار تقسیم می شوند. فیوزهای تندکارزمان قطع کمتری نسبت به فیوزهای کندکار دارند و به همین دلیل در مصارف روشنایی به کار می روند. فیوزهای کندکار دارای زمان قطع طولانی تری هستند و در نتیجه برای راه اندازی موتورهای الکتریکی به کار می روند.


کلمات کلیدی: فیوز، زمان قطع، تندکار، کندکار، راه اندازی،: ذوب، المان، قطع جریان، اضافه بار، اتصال کوتاه، تجهیزات الکتریکی.


منبع: ایران مدرس (استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به ایران مدرس بالا مانع است)


آمار بازدید: 413 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image