ارتباط مستقیم با 30947 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان استاد غفاریان
ایران مدرس مقاله مطالب علمی آموزش برق صنعتی، پست های هوایی و زمینی - انواع مختلف و شرایط نصب

آموزش برق صنعتی، پست های هوایی و زمینی - انواع مختلف و شرایط نصب

به اشتراک گذاری


در این مقاله از مقالات آموزش برق صنعتی توضیحاتی در مورد پست های هوایی و زمینی ارائه می گردد. اگر می خواهید در مورد پست های هوایی و زمینی اطلاعات کاملی بدست آورید ادامه این مطلب را بخوانید.


برای مشاهده لیست اساتید مهندسی برق بر روی عبارت تدریس خصوصی مهندسی برق کلیک کنید.


پست های هوایی


اصولا ترانسفورماتورهای تا قدرت 400 کیلو ولت آمپر بصورت هوایی طراحی و مورد بهره برداری قرار می گیرند. پست های هوایی معمولا در معرض دید همگان و به دور از حفاظت هایی که پست های زمینی دارند نصب میگردد و از این رو بیشتر از پست های زمینی به جهت داشتن نکات حساس نیاز به مراقبت دارند. به همین سبب به نکاتی که رعایت آنها در بهره برداری تاثیر بسزایی از نظر حفظ سرمایه و مسئولیت در مقابل مشترکین و پرسنل دارد اشاره می شود.


1_ قبل از هرگونه اقدام عملیاتی روی ترانسفورماتور باید جریان برق را قطع و شبکه را در نزدیک ترین محل از دو طرف به ترانسفورماتور که قابل دید افراد گروه عملیاتی و بهره برداری باشد ارت موقت کرد.


2_ آمپر المنت منصوبه در روی کت اوت فیوزها یکسان و متناسب با قدرت ترانسفورماتور باشد.



3_ بوشینگ ها (مقره های ترانسفورماتور)، برقگیرها و کت اوت ها مورد بازدید قرار گرفته و باید وضع ظاهری آنها از نظر داشتن ترکهای مویی و ... مورد بررسی قرار داد.


4_ نشتی روغن در بدنه ترانسفورماتور و شیر تخلیه و همچنین سطح روغن کنترل گردد. بست های نگهدارنده کت اوت ها و جمپرها که به مرور زمان در اثر قطع و وصل ممکن است شل شده و از حالت خود خارج شده باشند آچارکشی شوند.



حتما بخوانید: عوامل ایجاد برق گرفتگی و توصیه ایمنی به برقکاران و نحوه نجات فرد برق گرفته


شرایط نصب پست های هوایی:


برای نصب پست های هوایی لازم است موارد ذیل مدنظر قرار گیرد:


1_ جهت نصب ترانسفورماتورهای هوایی متناسب با قدرت ترانسفورماتور از پایه های 400 کیلوگرمی به بالا استفاده می شود.


2_ فاصله دو پایه جهت نصب ترانسفورماتور حدود 180 سانتی متر میباشد.


3_ کراس آرم حدود 30 سانتی متری از راس تیر نصب شود.


4_ فاصله سکوی ترانسفورماتور تا کراس آرم بایستی حدود 4.3 متر باشد.


5_ فاصله کراس آرم تا ناودانی کت اوت و برقگیر بین 90_120 سانتی متر است در ضمن طول ناودانی 44/2 متر می باشد.


6_ فاصله کت اوت یا برقگیر از تیر حدود 30 سانتی متر می باشد.


7_ جهت اتصال کت اوت و برقگیر بایستی سه جمپر از خط به سر برقگیر وصل نمائید و از همان قسمت به سرکت اوت و از ته کت اوت به بوشینگ 20 کیلو ولت ترانسفورماتور وصل می شود.


8_ انتهای برقگیر ( ترمینال برقگیر) را به هم وصل می کنیم و سپس بوسیله سیم مسی ارت می شود. چال ارت بایستی حدود 50 سانتی متری از پایه باشد.


مقالات مرتبط، مطالعه نمائید:


آموزش برق صنعتی، کنتور و انواع آن - کنتورهای مکانیکی دیجیتالی و پیشرفته


انواع کلیدهای مورد استفاده در صنعت برق و کارکرد و کاربرد آنها


دانلود رایگان جزوه بسیار عالی آموزش فازور در مهندسی برق با مثال های متعدد


پست های زمینی


از آنجائیکه ترانسفورماتورهای با قدرت بیش از 400 کیلو ولت آمپر برای پست های زمینی طراحی و مورد بهره برداری مشترکین قرار می گیرند و با هزینه نسبتا بالایی نسبت به پست های هوایی مورد بهره برداری قرار می گیرند از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. به همین جهت باید در طراحی و نصب و بهره برداری این پست ها دقت لازم و کافی بعمل آید تا بدین وسیله از حوادث و اتفاقاتی که سبب قطع جریان برق و وارد شدن صدمات به تاسیسات میشود به حداقل ممکن برسد.


قبل از بهره برداری از پست زمینی بایستی روغن ترانسفورماتور، بدنه ترانسفورماتور، رطوبت گیر، پیچ های ارت، باس بار، کابلشوها، نشتی روغن از بدنه ترانسفورماتور، بوشینگ ها، تپ چنجر، درجه روغن نما و... مورد بازدید و بررسی قرار داده و پس از اطمینان کامل از صحت و سالم بودن کلیه موارد اشاره شده و با رعایت دستورالعمل های فنی و ایمنی و پس از هواگیری و آزمایش ترانسفورماتور و بازدید کلیه اتصالات و کابل های ورودی و خروجی با قطع کلیدهای خروجی پست را برقدار کرد.



این مقاله هم مفید است: انواع نیروگاهها در صنعت برق و برق صنعتی


تعریف پست کمپکت پیش ساخته:


بر اساس استاندارد IEC62271-202 پستهای کمپکت پیش ساخته به مجموعه تجهیزات تست شده شامل ترانسفورماتور توزیع ، تابلوی فشار متوسط و فشار ضعیف ، اتصالات و تجهیزات مرتبط با آنها که در یک واحد یکپارچه جمع آوری شده اند ،اطلاق می گردد. با توجه به نصب این پستها در مکانهای عمومی ، بایستی میزان حفاظت جهت انسان از ضریب بالایی برخوردار باشد. برای پستهای مورد استفاده در هوای آزاد، به طور کلی مجموعه تجهیزات داخل یک کیوسک نصب تا در برابر تاثیرات آب و هوایی و دسترسی غیر مجاز محافظت بعمل آید. ساختار پست کیوسکی معمولا به سه بخش شامل تابلو فشار متوسط، تابلو فشار ضعیف و ترانسفورماتور توزیع تقسیم می شوند.


کلیک کنید: مشاهده لیست اساتید برق صنعتی


پست های موبایل:


پست موبایل نوعی پست پیش ساخته کمپکت است که با توجه به عدم ضرورت راه اندازی یک پست، برای برق دار کردن موقت تاسیسات مورد استفاده قرار می گیرد و پس از به اتمام رسیدن عملیات ساخت پست ،در صورت لزوم می توان آنرا به آسانی به محل دیگری جابه جا نمود. در مورد برق دار کردن بارهای موقت نیز این پستها مزیت قابل توجهی را دارا می باشند.


پستهای پدمانتد:


پست پدمانتد نمونه ای از پست های پیش ساخته کمپکت است که در آن مجموعه ای از لوازم برقی در داخل پوششی که می تواند همان پوشش ترانسفورماتور نیز باشد قرار گرفته و یا بصورت مدولار بهم متصل می شوند. این نوع پستها در تماس با عابرین و مردم عادی از حفاظت کمتری برخوردار می باشند و فقط توسط افراد مجاز قابل دسترسی می باشند.


مقالات مرتبط، مطالعه نمائید:


تعاریف مهم و پایه ای برق و برق صنعتی و PLC ها


تست های مهندسی برق - تست دیود و آی سی روی مدار و تست تریستور


تدریس خصوصی الکترونیک 1 و 2 و 3 توسط اساتید و مدرسین مجرب مهندسی برق



کلام آخر


در این مقاله توضیحات کاملی در رابطه با پست های هوایی و زمینی ارائه شد امید است که مفید واقع شده باشد. در همین سایت ایران مدرس www.IranModares.com مقالات بسیار خوب دیگری هم در زمینه آموزش برق صنعتی و صنعت برق ارائه شده است.


منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 139 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image