ارتباط مستقیم با 30947 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان استاد غفاریان
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس مقاله مطالب علمی آموزش برق صنعتی - چگونگی عملکرد و تفاوت سکسیونرهای تیغه ای، کشوئی و دورانی

آموزش برق صنعتی - چگونگی عملکرد و تفاوت سکسیونرهای تیغه ای، کشوئی و دورانی

به اشتراک گذاری


در این مقاله از سری مقالات آموزش صنعت برق و برق صنعتی در رابطه با چگونگی عملکرد و تفاوت سکسیونرهای تیغه ای، کشوئی و دورانی توضیحاتی ارائه می گردد.


عملکرد و تفاوت انواع سکسیونرها


در این مقاله در رابطه با نحوه عملکرد و تفاوت انواع سکسیونرها توضیح داده می شود. از انواع سکسیونرها می توان به سکسیونر تیغه ای، کشوئی و دورانی اشاره نمود. در همین سایت ایران مدرس مقالات آموزشی بسیار خوب دیگری در زمینه معرفی انواع دیگر تجهیزات برق صنعتی ارائه شده است که در ادامه تعدادی از مقالات هم معرفی می شود.



برای مشاهده لیست اساتید مهندسی برق بر روی عبارت تدریس خصوصی مهندسی برق کلیک کنید.


سکسیونر تیغه ای


این سکسیونرها که برای ولتاژهای تا 30 کیلو ولت به صورت یک پل و سه پل ساخته می شوند دارای تیغه یا تیغه هایی هستند که در ضمن قطع کلید عمود بر سطح افقی حرکت می کنند و در بالای ایزولاتور (پایه) قرار می گیرند. تیغه ها در جریان کم به صورت تسمه و در جریان های زیاد به صورت پروفیل و از مس ساخته می شوند و در هر حال تیغه ها به خاطر جلوگیری از ارتعاشات کلید در موقع عبور جریان اتصال کوتاه به طور دوتایی و موازی نصب می شوند. سکسیونر تیغه ای برای فشار قوی به صورت یک پل ساخته می شود و فرمان قطع و وصل آنها عموما کمپرسی با هوای فشرده انجام می گیرد.



حتما بخوانید: عوامل ایجاد برق گرفتگی و توصیه ایمنی به برقکاران و نحوه نجات فرد برق گرفته


سکسیونر کشوئی


سکسیونر کشوئی برای کیوسک یا قفسه هایی که دارای عمق کم هستند بسیار مناسب است. در این سکسیونر تیغه متحرک در موقع قطع در امتداد خود حرکت می کند و بدین ترتیب جهت فضای اضافی برای تیغه  در حالت قطع از بین می رود. برای جریان های خیلی زیاد که هر قطب از چندین تیغه موازی تشکیل می شود سکسیونر کشوئی دارای این مزیت است که می توان تیغه ها را به صورت لوله ساخت و در داخل هم جای داد. این طریقه باعث می شود که جریان در لوله ها که داخل هم قرار دارند بهتر از تیغه های پهلوی هم تقسیم شود.


کلیک کنید: مشاهده لیست اساتید برق صنعتی



سکسیونر دورانی


سکسیونر دورانی که برای ولتاژهای زیاد به خصوص 60 کیلوولت و 110 کیلوولت ساخته می شود به جای یک تیغه بلند و یک کنتاکت ثابت دارای دو تیغه متحرک و دورانی می باشد که با برورد آنها به هم ارتباط الکتریکی برقرار می شود. در این نوع کلید حرکت تیغه ها به موازات سطح افقی و یا عمود بر سطح محور پایه ها انجام می گیرد و دارای این مزیت است که با کوچک بودن طول بازوی تیغه فاصله هوایی لازم بین دو تیغه به وجود می آید و چون تیغه ها با گردش پایه ها باز و بسته می شوند، عوامل خارجی مثل فشار باد و برف و غیره نمی تواند باعث وصل بی موقع آن گردد. در ضمن، به علت یخ زدگی کنتاکت ها در زمستان احتیاج به نیروی اضافی برای باز کردن آنها نیست.


مقالات مرتبط، مطالعه نمائید:


آموزش برق صنعتی، کنتور و انواع آن - کنتورهای مکانیکی دیجیتالی و پیشرفته


انواع کلیدهای مورد استفاده در صنعت برق و کارکرد و کاربرد آنها


دانلود رایگان جزوه بسیار عالی آموزش فازور در مهندسی برق با مثال های متعدد


منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 114 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image